اخبار

۱۸ مردادماه در پارک علم و فناوری یزد برگزار می‌شود: به‌همرسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه در رویداد تانا

نشست خبری برگزاری رویداد تانا (توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان) روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه با حضور رئیس پارک علم و فناوری یزد، جمعی از مسئولان پارک و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد؛ دکتر سیدحبیب‌الله میرغفوری در ابتدای این نشست، ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امام رضا(ع)، طی سخنانی یکی از وظایف ذاتی پارک‌های علم و فناوری استان‌ها را ایجاد یک شبکه منسجم برای حل مشکلات فناورانه عنوان کرد و گفت: پارک‌ها نقش واسطی را بین صنایع، دستگاه‌های اجرایی و نهادهایی که نیازهای فناورانه دارند از یک سو و از سویی دیگر نوآوران و فناورانی که در این عرصه فعالیت دارند ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت دفتر فن‌بازار منطقه‌ای استان در پارک علم و فناوری یزد گفت:‌ در مدت زمانی که این دفتر ایجاد شده به طور خاص این وظیفه را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد تانا ( توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان) در استان یزد گفت: این رویداد با هدف به‌همرسانی نیازها و ایده‌ها برگزار می‌شود که توسط حوزه معاونت فناوری وزارت علوم به پارک‌های علم و فناوری ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ‌این رویداد در سه مرحله برگزار می‌شود تصریح کرد: مرحله اول شناسایی نیازهای فناورانه صنایع و دستگاه‌های اجرایی است که هفته اول خردادماه فراخوان آن به بخش‌های مربوطه اعلام شد.

وی افزود: صنایع و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از طریق درگاه اینترنتی وزارت علوم به آدرس nan.ac (نظام ایده‌ها و نیازها) طی بازه مشخص شده نیازهای خود را ثبت کنند.

دکتر میرغفوری اظهار کرد: در این مرحله یک‌سری پیش‌ رویدادهایی از سوی دفتر فن‌بازار منطقه‌ای استان برگزار می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان یزد یادآور شد: در قسمت ثبت ایده سامانه نان هر شخصی می‌تواند ایده خود را ثبت کند و هیچگونه محدودیتی وجود ندارد اما عمدتا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، نخبگان و شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری هستند اما حضور برای عموم آزاد است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: مرحله دوم این رویداد شناسایی ایده‌های نوآورانه‌ افراد فناور و نوآور در جهت رفع نیازها و ثبت آن در درگاه اینترنتی رویداد به آدرس ystp.ac.ir/tana است. لازم به ذکر است که برای برخی نیازها حتی چندین ایده فناورانه ارائه می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به مرحله سوم رویداد تانا گفت:‌ این مرحله ایستگاه پایانی رویداد است و روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۲، این رویداد همرسانی به میزبانی پارک علم و فناوری یزد در تالار افتخار برگزار می‌شود.

به گفته دکتر میرغفوری: در این برنامه صنایع و دستگاه‌های نیازمند نوآوری به همراه نوآوران و فناوران دارای ایده برای رفع نیازهای آنان دعوت می‌شوند و افراد در این روز در قالب نشست‌های B2B با یکدیگر به مذاکره و گفتگو خواهند پرداخت.

وی خاطرنشان کرد:‌ رویداد تانا یک رویداد دائمی و ذاتی است و پارک علم و فناوری در نظر دارد برنامه‌های جزئی‌تری در قالب این رویداد تا پایان امسال برگزار کند.

وی همچنین در مورد حمایت از ایده‌های منتخب نیز یادآور شد: این ایده‌ها  علاوه بر حمایت‌های مشاوره‌ای پارک علم و فناوری استان و یکسری حمایت‌ها در قالب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، عمدتاً از سوی متقاضیان فناوری و گاهاً از سوی دیگر حامیان نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند و بعضاً در صورت نیاز برای حمایت تسهیلاتی به صندوق پژوهش و فناوری معرفی می‌شوند.

مسعود نیک‌ سیرت، مدیر فن‌بازار منطقه‌ای استان نیز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: رویداد تانا به عنوان یک طرح ابتکاری از سوی وزارت علوم در دولت سیزدهم مطرح و آیین‌نامه اجرایی آن در تیرماه ۱۴۰۱ به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: بر اساس این آیین‌نامه پارک‌های علم‌ و فناوری به عنوان متولی و راهبر اصلی برگزاری رویدادهای هم‌رسانی بین طرفین عرضه و تقاضا در حوزه نیازهای فناورانه در استان‌ها معرفی شدند تا با همکاری سایر عناصر نظام نوآوری فناورانه از جمله استانداری، دستگاه‌های اجرایی، صنایع، شتابدهنده‌ها، مراکز رشد و سایر عناصر فعال در اکوسیستم نوآوری استان به احصاء نیازهای فناورانه و رفع این نیازها بپردازند.

نیک‌ سیرت افزود: رویداد تانا محدود به همرسانی بین عرضه و تقاضا نمی‌شود و هر آنچه که پارک علم و فناوری یزد در راستای انسجام سازمانی بین عناصر درگیر در نظام و زیست بوم نوآوری انجام می‌دهد به عنوان یکی از اقدامات در طرح تانا محسوب می‌شود.

وی دیگر اقدامات این طرح را شناسایی بازیگران و نقش‌آفرینان و اجزای موثر در اکوسیستم نوآوری استان و تقسیم وظایف میان آن ها، شبکه سازی و ارتقای تعامل بین بازیگران این نظام و تقویت و توانمندسازی مستمر آن ها و ارتقای تعاملات و ارتباطات با اکوسیستم نوآوری در سطح منطقه‌ای و ملی عنوان کرد.

 

وی اظهار کرد:‌ از جمله اهداف این طرح، ترویج گفتمان نوآوری و کارآفرینی در استان‌ها، ارتقای سطح دانش و توانایی بازیگران در این اکوسیستم، افزایش تاثیرگذاری اکوسیستم در سطح ملی و منطقه‌ای، کمک به رفع نیازهای فناورانه و چالش‌های صنعتی استان است.

مدیر فن‌بازار منطقه‌ای استان یزد با اشاره به محورهای این رویداد گفت:‌ معدن، نساجی، فولاد، کاشی و سرامیک و پلیمر از جمله محورهای در نظر گرفته شده برای این رویداد است.

نیک سیرت در بخش دیگری از سخنانش از تعیین برخی محورها برای این رویداد در استان یزد بنا به پیشتازی استان در برخی از حوزه های صنعتی خبر داد و این محورها را شامل معدن، نساجی، فولاد، کاشی و سرامیک ذکر کرد.

مدیر فن بازار منطقه ای استان یزد ضمن اشاره به دفتر فن بازار منطقه ای استان به عنوان دبیرخانه دائمی رویداد تانا به نقش این دفتر در برگزاری رویدادهای همرسانی و نقش آفرینی در رفع نیازهای فناورانه استان اشاره نمود.

وی رویداد تانا را یکی از رویدادهای مفید در بازاریابی طرح های فناورانه نیازمحور و همچنین جذب سرمایه برای طرح های شرکت‌های فناور و دانش بنیان دانست و بیان نمود: باید از ظرفیت های این رویداد برای کمک به رفع چالش های صنعت با استفاده از توانمندی شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری استفاده نمود.

نیک سیرت از برگزاری برنامه هایی در حاشیه رویداد تانا خبر داد و گفت: در روز برگزاری رویداد، نشست های B2B، رونمایی از محصولات فناورانه، نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های شرکت‌های پارک و نشست استارتاپ دمو برگزار خواهد شد. وی ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه بر نقش آن ها در اطلاع رسانی و پوشش اخبار مربوط به این رویداد تأکید و از آن ها خواست در این زمینه با پارک علم و فناوری یزد همکاری نمایند.