اخبار

اولویت‌های حوزه کسب ‌وکارهای IT در استان چیست؟

از جمله اولویت‌های این حوزه نیروی انسانی متخصص، حقوق و دستمزد، جذب سرمایه‌گذار، مهاجرت متخصصان و توسعه بازار فروش است.

 

-به نظر شما در حوزه سخت‌افزاری و توسعه زیرساخت‌های اشتغال در کشور به خوبی عمل شده؟ و آیا فرهنگ کار و دانش متناسب با آن ترویج و توسعه یافته است؟

در کشور در حوزه زیرساخت‌ها خوب کار شده است و وضعیت خوبی دارد ولی مشکل اصلی عمق نداشتن فناوری و تکنولوژی‌ها در کشور است. در زمینه فرهنگ کار و دانش وضعیت خوبی داریم ولی جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به دلیل وابستگی به درآمد نفتی و به تبع آن فرهنگ مصرفی و تشویق واردات مانع از تبدیل دانش به جریان ثروت شده است.

 

-استان یزد از نظر زیرساخت آی تی و آی سی تی در کشور چه جایگاهی دارد؟

استان یزد در حوزه زیر ساخت آی تی و آی سی تی با برخورداری از مراکز دانشگاهی دارای نیروی انسانی دانشگاهی و متخصص این حوزه است. همچنین در دسترسی و برخورداری از زیرساخت‌های ارتباطی نیز جزء ۴ استان برتر کشور در این زمینه است.

 

-نظرتان درباره نظام اداری الکترونیک و دولت الکترونیک چیست؟

دنیای امروز دنیای حکمرانی داده‌هاست و دولت الکترونیک و نظام اداری الکترونیک ملزوم زندگی در دنیای امروز است. با توجه به رشد تکنولوژی‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات عدم ارائه خدمات به شهروندان با استفاده از دولت الکترونیک دور از تصور است.

 

-به نظر شما برای استفاده بهینه از زیرساخت های توسعه یافته و به منظور ایجاد فرصتهای شغلی برای جوانان با استفاده از ظرفیتهای آی سی تی چه کاری باید انجام داد؟

با توجه به اینکه مهد فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دنیای امروز، دنیای غرب است و توسعه این فناوری‌ها حد و مرز جغرافیایی نمی شناسد، نیاز به سیاست‌های تعاملی هوشمندانه برای بهره‌برداری از این فناوری‌ها است با این رویکرد و برداشته شدن این محدودیت‌ها باعث به وجود آمدن رشد و توسعه اشتغال و توسعه اقتصادی می‌شود. تحول در نگاه مدیران صنایع و دولتی نسبت به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرصت‌های این فناوری‌ها باید ایجاد شود.

 

-آیا دوره‌های توانمندسازی برای دانشجویان در حوزه آی.‎تی انجام می‌شود؟

بله این دوره‌ها وجود دارد و توسط شرکت‌های بخش خصوصی و سازمان‌های مرتبط انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است پردیس، مسئول حمایت از هسته‌ها و شرکت‌های استارتاپی و فناوری است و بر آموزش حوزه‌های عمومی و تخصصی کسب و کار شرکتها تمرکز دارد اما به شکل غیر مستقیم از توانمندسازی نیروهای شرکت‌های فناور که مشمول دانشجویان هم می‌شود حمایت می‌کند.

 

-در حال حاضر چندین نیرو جذب شرکت‌ها شده‌اند؟

تاکنون تعداد ۱۴۰۰ نیرو جذب شرکتهای حوزه آی سی تی شده‌اند.

-گردش مالی شرکت‌ها در مجموعه این پردیس به چه صورت بوده است؟

گردش‌ مالی شرکت‌های فعال این حوزه در این پردیس 259 میلیارد و 307 میلیون و 500 هزار تومان برآورد شده است.

 

-چشم‌انداز پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری یزد کجاست؟

از جمله چشم‌انداز مهم این حوزه قرار گرفتن به عنوان هم‌رسان دانشگاه، صنعت، خدمات، حاکمیت، شرکت‌ها و نخبگان استان است.

رئیس پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری یزد: هدف پردیس به سمت پذیرش تیم‌ها در حوزه‌های لبه فناوری است.

20 سال از تاسیس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری یزد می‌گذرد. به همین مناسبت با مهندس اسماعیل کریمی رئیس این مرکز به گفتگو نشستیم تا از دستاوردها و فعالیت‌های 20 ساله مرکز IT اطلاع یابیم.

 

-آقای مهندس پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟

مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری یزد در 23 آذر 1381 فعالیت رسمی خود را به عنوان اولین مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور آغاز کرد و از سال 1396 تا کنون با تبدیل شدن به پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از 3 پردیس تخصصی فناوری پارک علم و فناوری یزد، در حال فعالیت است.

 

-این پردیس چه وظایفی بر عهده دارد؟

این مرکز ضمن تأمین فضای استقرار و دفتر کار و زیر ساخت‌های ارتباطی برای شرکت‌های نوپا، با ارائه خدمات متنوع آموزشی، مشاوره‌ای، تبلیغاتی، بازاریابی و شبکه‌سازی به رشد کسب وکارهای نوپا کمک می‌­‌کند تا فرآیند تجاری‌سازی محصولات تسهیل شده و مخاطرات و هزینه‌ها کاهش یابد.

 

-خدمات تخصصی و ویژه این مرکز چیست؟

ارائه خدمات برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، مشاوره و منتورینگ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله خدمات تخصصی ویژه مرکز IT است.

 

-چند شرکت دانش‌بنیان، مرکز رشد و پیش رشد در این پردیس پذیرش شده‌اند؟ در خصوص زمینه‌های فعالیت و اولویت‌های پذیرش توضیحاتی ارائه فرمایید.

در حال حاضر ۸۵ شرکت در این پردیس مستقر هستند که ۱۰ شرکت در دوره پیش رشد، ۳۲ شرکت در دوره رشد و ۴۳ شرکت در دوره پسارشد مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد ۲۵ شرکت موفق به اخذ مجوز دانش‌بنیان شده‌اند.

 

-خدمات و حمایت‌های پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات به چه صورت است؟

حمایت از شرکت‌ها یکی در قالب قرارداد حمایت مالی و پرداخت اعتبار حمایتی مستقیم است. خدمات دیگر این پردیس برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی حوزه کسب و کار، حمایت جهت عقد قراردادهای فروش محصولات، برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه‌های لبه فناوری، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری، برگزاری و حضور در نمایشگاه‌ها و تور های فناوری داخلی و بین‌المللی است.

 

-نقش آفرینی‌های پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان چگونه است؟

یکی از فعالیت‌های عمده این پردیس ارتباط و تعامل با دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و تشکل‌های تخصصی و صنفی فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط و تعامل با دستگاه‌های حاکمیتی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین شرکت‌ها و تشکل‌های صنعتی و بازرگانی استان است.

 

-قوی ترین شرکت‌ها در حال حاضر کدامند؟

قوی‌ترین شرکت‌ها در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که در حوزه‌های طراحی و ساخت تجهیزات الکترونیک تخصصی مورد نیاز صنایع، خدمات حوزه زیرساخت و امنیت اطلاعات، نرم افزار های تخصصی، صنعتی و سازمانی و نرم افزار ها و پلتفرم‌های حوزه سلامت فعالیت دارند.

 

-هدفگذاری این پردیس چیست؟

با توجه به سرعت رشد و تحول فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، جهت‌گیری پردیس به سمت پذیرش تیم‌ها در حوزه‌های لبه فناوری است. که این حوزه ها عبارتند از: هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها، اینترنت اشیاء، امنیت اطلاعات و بازی‌های رایانه‌ای و فناوری‌های حوزه تجارت و مالی و بانکی …

 

-آیا شرکت‌های حوزه آی سی تی پارک با شرکت‌های این حوزه در دانشگاه‌های مختلف استان ارتباط دارند؟

بله خوشبختانه این ارتباط وجود دارد و نمونه عملی آن مرکز نوآوری هوش مصنوعی با مشارکت شرکت‌های پارک و شرکت‌های فعال در دانشگاه‌های استان تشکیل شده است.

 

-آیا تاکنون بین این پردیس و مراکز مختلف این حوزه تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است؟

به شکل مستقیم خیر، ولی تفاهم‌نامه‌های متعددی با مراکز دانشگاهی، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط با این حوزه توسط حوزه مدیریت پارک به امضا رسیده است.

 

-جناب مهندس به نظر شما مسائل و نیازهای این حوزه به منظور توسعه بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان چیست؟

به نظر من شرکت‌ها نیاز دارند که دستگاه‌ها و صنعت استان به آنها اعتماد کنند.

ارزش دارایی‌های نامشهود شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و با توجه به اتکا این حوزه به نیروی انسانی متخصص، کمبود این نیروها و مهاجرت نیروهای متخصص استان، از جمله مسائل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

 

-تاکنون چندین شغل در حوزه آی سی تی استان ایجاد شده است؟

تاکنون با تلاش‌های انجام شده بیش از ۴۰۰۰ شغل در این حوزه ایجاد شده است.

 

-به نظر شما مهمترین نیاز آی سی تی استان چیست؟

به نظر من یکی از مهمترین نیازهای این حوزه، نیروی انسانی متخصص و توسعه بازار شرکت‌هاست که امیدواریم بتوانیم با همکاری بیشتر این نیاز را برطرف کنیم.