اخبار

حضور معاون خدمات فناوری پارک علم و فناوری یزد در آیین افتتاحیه رویداد مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت”رف”

رویداد مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت “رف” در مراسمی با حضور مهندس ابوالحسینی، معاون عمرانی استاندار یزد، دکتر آخوندی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، دکتر نصیری زاده، معاون خدمات فناوری پارک علم و فناوری یزد و برخی از اساتید دانشگاه و استادکاران معماری سنتی یزد در محل باغ تاریخی دولت آباد آغاز گردید.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، نخستین مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت “رف” با حضور ۳۰ دانشجو از سراسر کشور در باغ میراث جهانی دولت‌آباد یزد با حمایت پارک علم ‌و فناوری یزد، اداره‌کل میراث فرهنگی استان، متولی موقوفات باغ دولت‌آباد، سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد، شهرداری یزد، اتاق بازرگانی، جامعه هتلداران، پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، مجموعه مرمت و احیای خانه‌ی تراب، مجموعه‌ی طراحی اقلیمی خانه‌ی خورشید و اتحادیه‌ی دانشجویی معماری و مرمت و شهرسازی کشور برگزار گردید.

در آیین افتتاحیه این رویداد، دکتر نصیری‌زاده، بر حفظ میراث فرهنگی و انتقال دانش های بومی و هنرهای ستنی تاکید کرد و این آثار را بزرگترین سرمایه ملی دانست.

وی افزود: ما باید در حفظ این گونه آثار کوشا و تاثیرگذار باشیم تا بتوانیم دیگران را نیز به نگهداشت این آثار ترغیب و مشوق آن‌ها در این امر مهم باشیم.

دکتر نصیری‌زاده، گفت: فضای کاری در ستاد اداری پارک در کارخانه تاریخی اقبال نیز به گونه‌ای طراحی و مرمت شده است که در آن به نوعی سنت با نوآوری و فناوری پیوند و گره خورده و در عین آنکه اصالت و ارزش های سنتی و تاریخی خود را حفظ کرده است، نیازهای امروزی شرکت های فناور و دانش بنیان را نیز مدنظر داشته و پاسخگوست.

گفتنی است هدف اصلی این رویداد استفاده از ظرفیت‌های یزد در حوزه حفاظت و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی ازجمله برپایی کارگاه‌های متعدد مرمتی و حضور استادکاران خبره‌ معماری سنتی است که در سال‌های اخیر در شهر تاریخی یزد شکل گرفته است.

شایان ذکر است مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت “رف” توسط یکی از شرکت های پذیرش شده و مورد حمایت در پارک علم و فناوری یزد، نخستین رویداد از سلسله‌رویدادهایی که با هدف تبدیل یزد به قطب آموزش حفاظت و مرمت منطقه، برنامه‌ریزی  و اجرا کرده است.