میزگرد تخصصی “بررسی توانمندی های شرکت های دانش بنیان و فناور مرتبط با صنعت هوایی در یزد” با حضور علی حاجی غلام سریزدی، مسئول مگاپارک هوایی و دبیر کارگروه تجهیزات فرودگاهی، سید عبدالرضا حسینی نسب، مدیرعامل شرکت توسعه پرواز از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری یزد و حسن درستکار، دبیر انجمن نخبگان فرودگاه یزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، به منظور بررسی توانمندی های شرکت های دانش بنیان و فناور مرتبط با صنعت هوایی در یزد، میزگردی با حضور فعالان صنعت هوایی در استان یزد در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) یزد برگزار شد که حاضران در خصوص نقش شرکت های فناور در بهره برداری از فرودگاه مهریز، ایجاد زیرساخت های لازم، استاندارد سازی محصولات صنعت هوایی و تولیدات و اختراعات در این صنعت در سطح استان به ارائه ی راهکار و بحث و تبادل نظر پرداختند.

علی حاجی غلام سریزدی در این میزگرد با بیان اینکه ارتباط کارگروه تجهیزات فرودگاهی با منوچهر منطقی؛ رئیس سازمان صنایع هوایی و دبیر ستاد هوایی یزد که می تواند قطبی برای گسترش تکنولوژی صنعت هوایی باشد به سال 87 بر می گردد، گفت: ارتباط کارگروه تجهیزات فرودگاهی، پارک علم و فناوری یزد، سازمان هوایی و پارک فناور هوایی پارس در تهران، موجب عقد تفاهم نامه ای در سال 94 شد.

نادیده گرفتن اختراعات و توجه به مهندسی معکوس از مشکلات صنعت هوایی
حسن درستکار در معرفی انجمن نخبگان فرودگاه بین المللی یزد با بیان اینکه در سال 84 بدون وجود تشکلی نظام یافته اختراعی در صنعت هوایی داشتیم، گفت: از اختراعات این انجمن می توان از هوش مصنوعی ای نام برد که برای اولین بار در دنیا میزان استرس و خستگی کارهای پر استرس ازجمله پرواز را سنجیده و نتیجه را پرینت می گیرد.
درستکار با انتقاد به نادیده گرفته شدن اختراعات در صنعت هوایی، گفت: متاسفانه در این حوزه فقط مهندسی های معکوس پذیرفته می شوند.

نیاز صنعت هوایی کشور به ایجاد زیرساخت های تولیدی
عبدالرضا حسینی نسب با بیان اینکه صنعت هوایی کشور نیاز به زیرساخت تولید دارد، گفت: اگر این اتفاق نیفتد تمام اختراعات ثبت شده در داخل برای تجاری شدن باصرفه، باید در خارج تولید شود و در مقیاس تجاری سازی مورد نیاز داخل کشور نخواهد بود و اگر قصد ما این است که همیشه خریدار نباشیم، بحث ما باید تولید در صنعت هوایی باشد.
وی با اشاره به فعالیت های شرکت توسعه پرواز در صنعت هوایی تصریح کرد: ما پنج سال کار تحقیقاتی در صنعت تولید هواپیما داشتیم و در مذاکرات خارجی به توافق با بزرگترین سازنده های جهان رسیده ایم تا دانش و فناوری تولید را به ما بدهند و در ایران بتوانیم در این حوزه آغاز به کار کنیم.
مدیرعامل شرکت توسعه پرواز ادامه داد: با وجود اینکه 85 درصد از کار زیرساخت انجام شده بود متاسفانه موفق به گرفتن تسهیلات ارزیِ انتقال دانش نشدیم و این در حالی است که فناوری هایی که به زیست بوم ما آسیب می‌زنند از جمله تولید سرامیک در مدت چند ماهه تسهیلات ارزی لازم خود را اخذ می کنند.

پارک علم و فناوری یزد و صندوق پژوهش و فناوری پارک، حامیان اصلی شرکت توسعه پرواز
وی با اشاره به حمایت صندوق پژوهش پارک علم و فناوری یزد از شرکت توسعه پرواز، گفت: گستره ی فعالیت ما به علت تازه بودن در ردیف بودجه های صندوق توسعه ی ملی قرار نداشت، هیئت مدیره ی صندوق تشکیل جلسه داده و با توجه به این که صنعت هوایی نیاز ملی است و باید حمایت شود، موافقت کردند که ردیفی برای صنعت هوایی در بودجه های صندوق قرار بگیرد؛ لیکن بانک های عامل به علت این که شرکت ما، پتروشیمی یا نفت نیست، از دادن وام به ما خودداری می کنند.
حسینی نسب افزود: متاسفانه ما در استان یزد تنهائیم و تنها حمایت کننده‌ی ما پارک علم و فناوری یزد است. که البته پارک یزد نیز قوانین و محدودیت های خودش را دارد.

حمایت استانی برای صنعت هوایی یزد، حلقه‌ی گمشده‌ی پیشبرد اهداف
علی حاجی غلام سریزدی با اشاره به خطرپذیری این صنعت، اظهار داشت: من به عنوان یکی از حامیان تولید در صنعت هوایی قبول دارم که باور کردن صنعت هوایی سخت است، دیده ایم که خیلی ها وارد این صنعت شده و شکست خوردند، هزینه این صنعت هم نسبت به حوزه هایی مثل آی تی خیلی بالاتر است.
دبیرکارگروه تجهیزات فرودگاهی ادامه داد: در یکی از بحث های خود برای گرفتن تایید منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی ایران، نیاز به حمایت در سطح استان داشتیم، اما متاسفانه نامه‌نگاری‌های ما راه به جایی نبرد به عبارتی حمایت استانی برای صنعت هوایی یزد، حلقه‌ی گمشده‌ی پیشبرد اهداف است و ما برای پیگیری مطالبات در سطح کشوری نیاز بیشتری به حمایت استان داریم.
وی تصریح کرد: خوشبختانه کارگروه تجهیزات فرودگاهی در پیشبرد زیرساخت هایی که قبلا گفته شد در این چندسال خوب پیش رفته است اما با توجه به مقیاس این فعالیت، ما نیز به حمایت ها و همکاری های بیشتری نیازمندیم تا کار زیرساخت ها را به درستی به انجام برسانیم.
علی حاجی غلام سریزدی در توضیح پیشبرد اهداف کارگروه تجهیزات فرودگاهی که یکی از کارگروه های ستاد هوایی است، گفت: در قالب زیرساخت تقاضا، تجهیزات مورد نیاز را شناسایی کرده و سه مورد از آن ها که مهم تر هستند را به عنوان حمایت طرح کلان ملی به معاونت علمی و فناوری معرفی کرده ایم.
وی افزود: این سه طرح شامل تجهیزات امنیتی فرودگاه مانند ایکس رِی، گیت وی و دیتکتور، بحث روشنایی باند، رادیو ترانک و اختراعات دیگر از جمله اختراعات انجمن نخبگان فرودگاه یزد می شود.
سریزدی در توضیح روند زیرساخت استانداردِ این کارگروه بیان کرد: در همان روزی که تفاهم نامه‌ی پارک را امضا کردیم، تفاهم نامه ای نیز برای مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی ایمنی و استاندارد هوایی با دانشگاه یزد امضا کردیم.
وی تصریح کرد: هدف از این تفاهم نامه انجام تست های لازم برای تعیین استانداردهای لازم و تولیدات است. در زیرساخت حمایت نیز حمایت های مالی و معنوی در ابعاد کوچک‌تر توسط پارک علم و فناوری یزد و در ابعاد بزرگ‌تر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌پذیرد.
علی حاجی غلام سریزدی از دیگر فعالیت های پارک علم و فناوری یزد را برگزاری دوره های آموزشی هوا فضا مثل گلایدر و … برای دانش آموزان و دانشجویان درمرکز نوآوری هوایی و همچنین بازدید از فرودگاه یزد برای جمعی از اساتید و دانشجویانی که ایده ای در صنعت هوایی داشتند توصیف کرد.
دبیر کارگروه تجهیزات فرودگاهی طولانی بودن مسیر این راه و استانداردهای صنعت هوایی را دو نکته قابل توجه خواند و تصریح کرد: در صنعت هوایی هیچ چیز قابل قبول نیست مگر آن‌که استانداردهای لازم رعایت شده باشد. متاسفانه ساز و کار ها و تست های استانداردها در حال حاضر موجود نیست و بهانه ای برای رکود در تولید را ایجاد کرده است.

فناوری و دانش، محور تولیدات در صنعت هوایی
وی با تاکید بر مسئله‌ی فناوری محوری، گفت: نمی‌توانیم بدون کسب فناوری و ایجاد آن در صنعت هوایی به سمت تولید برویم و تولیدِ صِرف چیزی هست که شرکت توسعه پرواز هم دنبالش نیست و کسی هم آن را توصیه نمی کند. تولید فناوری است که ذیل آن فناوری های دیگردر صنایع مختلف مثل صنعت خودرو نیز تولید می شود.
مسئول مگا پارک هوایی در انتها به نیازهای آینده اشاره کرد و گفت: گاه مشکل شرکت های کشور این است که فکر می کنند تکنولوژی روز فرودگاه یا هوایی را مهندسی معکوس کرده و تولید کنند. در صنعت هوایی این روش جوابگو نخواهد بود. و حتی اگر جوابگو باشد تکنولوژی زمانی به تولید خواهد رسید که آن تکنولوژی در دنیا تغییر کرده است. این نکته ای هست که باید بدان توجه شود و باید محور تولیدات در صنعت هوایی را فناوری و دانش قرار داد.
سر یزدی افزود: زیر ساخت های گفته شده نیاز صنعت هوایی است و کار پارک علم و فناوری یزد، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز کمک به شرکت ها است تا الزامات آینده یا استانداردهایی که لازم هست را رعایت کنند.

حسن درستکار در ادامه با انتقاد از عدم هماهنگی در انجام کارها، اظهار داشت: موضوعاتی که می تواند در کمک به صنعت هوایی مفید باشد، اطلاع رسانی، هماهنگی و گاهی هم موضوع فرهنگی است که می تواند از طریق اطلاع رسانی تمامی این موارد را بهبود داد.
وی تصریح کرد: هماهنگی و ارتباطات در حوزه ی هوایی کمرنگ است؛ پیشرفت کار آقای حسینی نسب را من در این میزگرد متوجه شدم. مشابه این اتفاق همانگونه است که اختراعات انجمن ما نیز در توجه طرف مقابل قرار ندارد از جمله هوش مصنوعی.

علی حاجی غلامی سریزدی نیز به دفاتر تبادل فناوری در پارک علم و فناوری یزد اشاره کرد و افزود این دفاتر می توانند اختراعات را به کشورهای خارجی صادر کنند و این موضوع در قالب هماهنگی می تواند امکان پذیر باشد.

حسن درستکار با بیان اینکه متاسفانه این حلقه های ارتباطی در صنعت هوایی گم است، گفت: من از پارک علم و فناوری یزد که این میزگرد را تشکیل دادند تشکر می‌کنم.
وی با بیان اینکه در ایران انجمنی مشابه انجمن نخبگان فرودگاهی یزد نداریم و در فکر گسترش آن در سراسر ایران هستیم، گفت: یکی از مزیت های انجمن نخبگان عام بودن آن است. در این انجمن برای صنعت فرودگاهی کار می کنیم و صنعت فرودگاهی منحصر به فرودگاه و باند نیست و حتی آب سرد کن فوق کم مصرفی ساخته‌ایم که آب را از اولین قطره خنک کرده و خنکای آن به اندازه و نامحدود است.