برنامه های بازار برای شرکت های دانش بنیان در سال دانش بنیان

مسعود نیک سیرت سرپرست واحد بازاریابی پارک علم و فناوری یزد در مصاحبه با روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد برنامه های این واحد را تشریح کرد. در ادامه متن مصاحبه ایشان آورده شده است:

آقای نیک سیرت در ابتدا انتصاب شما به عنوان سرپرست واحد بازاریابی پارک علم و فناوری یزد را تبریک گفته و از شما می‌خواهیم بفرمایید در سال دانش‌بنیان واحد بازاریابی پارک چه برنامه‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظرگرفته است؟

در ابتدا لازم می‌دانم از واحد روابط عمومی پارک که مقدمات انجام این مصاحبه را فراهم نمودند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم. در پاسخ به سؤال شما لازم می‌دانم نخست به این مهم اشاره کنم که واحد بازار پارک علم و فناوری یزد پس از 7 سال در سال 1401 که مزین به نام “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” است مجددا احیا شده است. طی هفت سال گذشته خدمات ارزشمندی در قالب فن بازار به شرکت‌های پارک علم و فناوری یزد ارائه شده است. همچنین در سال‌های گذشته تعداد هشت کارگزار به ارائه خدمات مختلف حوزه بازار به شرکت‌های پارک پرداخته اند. در ابتدا لازم می‌دانم از همه عزیزانی که چه در قالب فن‌بازار و چه در قالب سایر کارگزاری‌ها خدماتی به شرکت‌های فناور و دانش بنیان ارائه کرده‌اند تشکر و قدردانی داشته باشم. قطعا با توجه به ساختار کوچک پارک و به‌ویژه واحد بازاریابی و تنوع و حجم خدمات مورد نیاز شرکت‌ها در حوزه بازار و همچنین تخصصی بودن این خدمات، در نظر است از خدمات کارگزاران تخصصی در حوزه‌های مختلف استفاده شود.

به نظر شما فعالیت شرکت‌ها در بازار چگونه هست و ارزیابی شما از نحوه فعالیت آن‌ها در این حوزه چیست؟

فعلا با توجه به مدت زمان اندکی که از شروع به کار در حوزه بازار می‌گذرد نمی‌توان تصویری دقیق از وضعیت بازار شرکت‌ها در پارک علم و فناوری یزد ارائه نمود و قطعا در این زمینه کارگزار فن بازار منطقه‌ای تحلیل بهتری می‌توانند داشته باشند. اما آنچه که مشخص است برای این که بتوان به این سؤال پاسخ درستی داد لازم است ابتدا عارضه‌یابی شرکت‌ها در حوزه بازار انجام شود.

بر اساس جلساتی که اخیرا با تعدادی از مدیران پردیس‌ها و شرکت‌های پارک برگزار کرده‌ام می‌توان به اهمیت خدمات حوزه بازار برای شرکت‌ها پی برد و اینکه تحول در حوزه بازار محصولات و خدمات شرکت‌ها تا حدود زیادی می‌تواند پایداری و دوام آن‌ها را تضمین نماید.

نیازمندی‌های شرکت‌ها در بازار چیست و چه برنامه‌ریزی‌هایی برای حل مشکلات و رفع نیازمندی‌ها می‌شود انجام داد؟

برای پاسخ به این سؤال در ابتدا لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که ما در پارک علم و فناوری یزد با تنوعی از شرکت‌ها با حوزه‌های فعالیت مختلف در ارتباط هستیم. تنوع زمینه‌های کاری شرکت‌ها سبب می‌شود نیازمندی‌های آن‌ها در حوزه بازار نیز با هم متفاوت باشد. به عنوان مثال یک شرکت فعال در حوزه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی با یک شرکت تولید کننده قطعات ماشین‌آلات صنعتی در برخی از زمینه‌ها دارای تفاوت‌هایی در نوع نیازها و درخواست‌های مربوط به بازار محصولاتشان هستند. پر واضح است که این تفاوت نیازها باید در تصمیم‌گیری‌های مربوط به ارائه خدمات در حوزه بازار شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد. از این رو همانگونه که اشاره شد نشست‌هایی با مدیران پردیس‌های پارک، شرکت‌های پارک و کارگزاران مربوطه برنامه‌ریزی شده است که خروجی این نشست‌ها که البته نیازمند تکمیل می‌باشد شناسایی برخی از نیازهای اصلی شرکت‌ها در حوزه بازار است که قطعا جمع‌بندی آن را به اطلاع‌تان خواهم رساند. ولی اگر بخواهم به صورت خلاصه برخی از مهمترین مشکلاتی که در این جلسات شناسایی شد را نام ببرم موضوع عدم توان رقابتی شرکت‌های پارک با شرکت‌های بزرگ، مشکل عدم اعتماد شرکت‌های بزرگ استان به شرکت‌های فناور مستقر در داخل استان و تأمین فناوری و خدمات از بیرون از استان، توجیه نبودن شرکت‌ها در زمینه اهمیت هزینه در حوزه تبلیغات، کم توجهی شرکت‌های پارک به ساختار و برنامه مطالعه بازار، کم توجهی به حوزه برند و برندسازی محصولات، کم بودن اعتبارات پارک در حوزه بازارسازی شرکت‌ها و اتکای بیش از شرکت‌ها به حمایت‌های پارک در حوزه بازار را می‌توان به عنوان مشکلات اصلی شرکت‌ها در حوزه بازار نام برد.

اکنون در بازار چه خدماتی درحال ارائه و انجام است؟

در حال حاضر خدماتی که در حوزه بازار پارک ارائه می‌شود بر اساس فرآیندهای قبلی و از طریق کارگزار فن بازار منطقه‌ای و سایر کارگزاران بازار است. با توجه به پایان قرارداد کارگزاران، این واحد در حال تدوین برنامه برای ارائه خدمات در حوزه بازار است. برای این منظور نخست با نگاه ساختاری کارکردی به حوزه بازار نسبت به شناسایی کارکردهای واحد بازاریابی برای ارائه خدمات به شرکت‌های پارک اقدام شد. در گام بعد عناصر ساختاری که برای انجام کارکردهای احصا شده مورد نیاز است شناسایی می‌شوند. با این نگاه، برنامه عملیاتی واحد بازاریابی پارک در دست تهیه است که به زودی نهایی و ابلاغ خواهد شد. در تدوین و بازنگری برنامه های واحد بازاریابی پارک استفاده از نظرات مدیران پردیس و سایر مدیران حوزه فناوری پارک در دستور کار قرار دارد. از این رو در نظر است تا در قالب نشست‌هایی با این مدیران نسبت به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص فرآیندهای ارائه خدمات در حوزه بازار بپردازیم.

مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای شما چیست؟

همانگونه که اشاره شد؛ با توجه به تغییرات در ساختار پارک و ایجاد واحد بازاریابی، این واحد در گام نخست مطالعه برنامه‌های قبلی و استفاده از آن در تدوین برنامه برای ارائه خدمات تخصصی و اثربخش در حوزه بازار شرکت‌ها را در دستور کار قرار داده است. مطمئنا با مشخص شدن سیاست‌ها و نهایی شدن برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های تحولی حوزه بازار پارک علم و فناوری یزد نیز مشخص شده و اطلاع‌رسانی می‌گردد. قطعا در این مسیر همراهی، همفکری و کمک شرکت‌ها و عناصر موجود در اکوسیستم نوآوری و فناوری استان می‌تواند مفید واقع شود.

جهت پویایی بازار چه برنامه‌هایی در دست اقدام است؟

استفاده حداکثری از توان تخصصی شرکت‌های فعال در حوزه بازارسازی و بازاریابی و شبکه‌سازی مؤثر بین عناصر ساختاری حوزه بازار از جمله مهمترین برنامه‌های این واحد برای ایجاد تحول در زمینه ارائه خدمات اثربخش و کارآ مرتبط با بازار شرکت‌های پارک علم و فناوری یزد است.

مهم‌ترین خواسته شرکت‌ها از بازار چیست؟

همانگونه که اشاره شد دوستان عزیز ما در شرکت‌های پارک مشکلات، نیازها و درخواست‌های متعدد و متنوعی از پارک علم و فناوری یزد برای بهبود وضعیت بازار محصولات و خدمات خود دارند؛ که جا دارد در ابتدا به خوبی شناسایی شده و برای رفع این مسائل و مشکلات تلاش نمود. اما در پایان می خواهم به عنوان مسئول حوزه بازاریابی پارک بنده هم درخواستی از دوستان خوبمان در شرکت‌ها داشته باشم و آن اینکه از همه عزیزان تقاضا دارم با ارائه نظرات و ایجاد ارتباط با این واحد کمک کنند تا بتوانیم با کمک هم در مسیر حل مسائل و مشکلات بازار شرکت‌های پارک گام برداریم. اعتقاد راسخ بر این است که حل مسائل و دستیابی به مقصود جز از طریق شبکه‌سازی بین عناصر فعال در حوزه بازار شرکت‌ها و استفاده از توان و ظرفیت تخصصی آن‌ها میسر نخواهد شد.