مدیر واحد “خدمات فناوری و بازار”؛

از ابتدای سال 94 بنا به صلاحدید هیئت رئیسه دو واحد خدمات تخصصی و بازاریابی پارک ادغام و واحد “خدمات فناوری و بازار” ایجاد شد. برای آگاهی از نحوه عملکرد این واحد و خدمات ارائه شده توسط آن، با محمدرضا حسینی بغدادآبادی، مدیر خدمات فناوری و بازار گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

  • در ابتدای سال 94 واحدی به نام “خدمات فناوری و بازار” ایجاد شد و جناب عالی مدیریت آن را برعهده گرفتید. به نظر شما این تغییر، چه تحولی درخصوص خدمات ارائه شده به موسسات مستقر در پارک یزد ایجاد نمود؟

خدمات زیرساخت فناوری و بازار شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری دو بازوی اصلی خدمت رسانی به شرکت ها هستند. در گذشته این خدمات زیر نظر دو واحد بازاریابی و اداره خدمات تخصصی اعمال می شد که بنا به صلاحدید هیئت رئیسه دو واحد خدمات تخصصی و بازاریابی پارک ادغام شدند. این ادغام موجب شد اطلاعات این حوزه یکپارچه شده و خدمات به صورت هماهنگ به موسسات ارائه شود. امیدوارم در چنین شرایطی خدماتی بهتر و جامع تر را به شرکتها ارائه نماییم.

  • این واحد چه خدماتی را به شرکت ها ارائه می دهد؟

خدمات این واحد به چند دسته تقسیم بندی و به شرکت های چند مستاجره و شرکت های مستقر در مرکز رشد ارائه می شود که البته عمده خدمات ما به شرکت های مستقر در مراکز رشد تعلق می گیرد، اما شرکت های چند مستاجره نیز در مواردی از این خدمات بهره مند می شوند. از جمله خدمات این واحد؛

دفتر مالکیت فکری: تایید علمی، تایید ادعاهای اختراع، مشاوره در ثبت برند و مشاوره در طرح های صنعتی از جمله خدمات این دفتر است. برای مثال چندی پیش فردی برای ثبت یک اختراع به این دفتر مراجعه کرد که پس از بررسی توانستیم، چند طرح صنعتی و اختراع از آن استخراج و به ثبت برسانیم.

آموزش: این خدمت به دو دسته تقسیم می شود، 1- آموزش های الزامی که 12 دوره را شامل می شود و شرکت های مستقر در مرکز رشد باید این آموزش ها را پشت سر بگذارند. 2-آموزش های اختیاری: موسسات مستقر در مراکز رشد می توانند در دوره هایی که در راستای ایده های محوری آن ها است شرکت کنند و تا 50درصد هزینه های حضور خود را از پارک دریافت نمایند. 3-حمایت از برگزاری دوره آموزشی: کلیه شرکت های مستقر در پارک علم وفناوری یزد می توانند در راستای ایده محوری و فعالیت خود، دوره های آموزش تخصصی برگزار نمایند و پارک یزد نیز به طرق مختلف از جمله تایید گواهی، معرفی به مراکز مختلف دولتی و خصوصی و تامین فضای لازم برای برگزاری حمایت و همکاری می نماید.

بازار:حمایت از شرکت ها برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، اخذ اشتراک نشریات الکترونیکی، صدور معافیت های مالیاتی، مناقصات و مزایده ها و اعلام به شرکت ها نیز از خدمات واحد خدمات فناوری و بازار است.

راه اندازی دفتر طرح های پژوهشی : در این دفتر با سازمان های مختلف قراردهایی را عقد و به شرکت های مستقر در پارک برون سپاری می کنیم که تاکنون به صورت پایلوت 3 قرارداد منعقد شده و در حال اجرا است. البته آیین نامه ای نیز در این زمینه در حال تصویب است که به زودی به صورت رسمی اعلام خواهد شد تا تمام شرکت ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

از خدمات دیگری که این واحد پیگیری می نماید پیگیری مسائل مربوط به تسهیلات مالی داخلی پارک به موسسات مستقر در پارک است. این تسهیلات در قالب های مختلف از قبیل تسهیلات کمک فن آفرینی، تجاری سازی، تجهیزات و کوتاه مدت در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

مورد بعدی خدمات این واحد تاسیس و راهبری آزمایشگاه ها و کارگاه ها است. هم اکنون آزمایشگاه های مختلفی در پارک یزد مستقر هستند، که به صورت برونسپاری به بخش خصوصی مدیریت می شوند. آزمایشگاه های پارک شامل آزمایشگاه شیمی، آزمایشگاه الکترونیک ، آزمایشگاه کشت بافت، آزمایشگاه شبکه و متن باز، آزمایشگاه کاشی و سرامیک و کارگاه مکانیک هستند که شرکتهای مستقر در پارک حسب مورد می توانند با بهره مندی از تخفیف های در نظر گرفته شده از آنها استفاده نمایند.

مشاوره نیز یکی دیگر از خدماتی است که در این واحد ارائه می شود که مشاوره مالی، حقوقی، بازرگانی ، بازاریابی و تبلیغاتی از جمله آن ها است.

این خدمات در سایت خدمات فناوری و بازار قابل دسترسی است.

  • یکی از بزرگترین مسائل موسسات فناور، بحث ورود آنها به بازار است. برنامه های شما در این حوزه چه بوده و تاکنون تا چه اندازه موفق بوده اید؟

حوزه بازار در هر شرکتی سه قسمت اصلی بازارشناسی، بازارسازی و بازاریابی است. ما در دو مقوله بازارشناسی و بازار سازی کمک حال موسسات مستقر در پارک هستیم و بازاریابی برعهده شرکت ها است. در بازارسازی و بازار شناسی حضور در نمایشگاه ها و عقد تفاهم نامه در برنامه های ما قرار دارد و خوشبختانه تفاهم نامه های بسیار موثری تاکنون منعقد شده است.

  • گاه شنیده می شود، آموزش های ارائه شده توسط پارک یزد تاثیرگذاری اندکی در روند رشد موسسات فناور دارد. توضیح بفرمایید برنامه های آموزشی این پارک چگونه تنظیم شده و برنامه های شما برای رفع این آسیب ها چیست؟

پارک در راستای رسالت خود دوره هایی کاربردی را طراحی و با مجرب ترین اساتید برگزار نماید. آنچه در میزان استفاده شرکت ها از این دوره ها موثر است، جایگاهی است که آن ها برای چنین آموزش هایی قائل می شوند. زمانی این دوره ها جایگاه واقعی خود را در رشد و بالندگی شرکت ها خواهند داشت که مدیران عامل یا مرتبط ترین پرسنل با موضوع در این دوره ها شرکت کنند. البته پارک یزد در آیین نامه جدید خود راهکارهایی را برای تاثیر هر چه بیشتر دوره های آموزشی پیش بینی نموده است، اما نهایتا این شرکت ها هستند که باید از فرصت ایجاد شده بهترین بهره را ببرند.

  • مبحث مالکیت فکری، از جمله فعالیت های دیگری است که در واحد “خدمات فناوری و بازار” انجام می شود. فرصت خوبی است تا در مورد این خدمت توضیحات بیشتری ارائه دهید.

این مبحث در تمام پارک های علم و فناوری دنیا از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. خدمات حوزه مالکیت فکری به دو دسته مالکیت ادبی – هنری و مالکیت صنعتی تقسیم می شود. اختراع، علائم تجاری، طرح های صنعتی در گروه مالکیت صنعتی قرار می گیرد که خوشبختانه از سال 86، حمایت از این بخش در کشور ما شکل بهتری به خود گرفت. در حال حاضر این دفتر یکی از مراجع منطقه ای ارزیابی اختراعات کشور است و بررسی ادعای اختراع را در استان یزد انجام می دهد. دومین مبحث علایم تجاری است که با توجه به اهمیت آن در برند سازی شرکتها امیدواریم شرکتهایی که هنوز نسبت به ثبت علائم تجاری خود اقدام نکرده اند از این فرصت استفاده نمایند. مورد دیگر مربوط به طرح های صنعتی است؛ شرکت های مستقر در پارک ها یا محصول ارائه می دهند یا به ارائه خدمات می پردازند و یا مشغول فعالیت روی یک اختراع هستند. در هرصورت نیازمند ثبت طرح های خود می باشند که خوشبختانه امکان آن در پارک یزد مهیا است.

  • در خبرها خواندیم، فن بازار منطقه ای یزد در سال 94 با محوریت پارک یزد ایجاد شد، در این مورد توضیح بفرمایید

فن بازار عرضه کننده و درخواست کننده فناوری را در کنار یکدیگر قرار می دهد و در تلاش است تا مسیری ساخت یافته را برای عرضه تکنولوژی به بازار ایجاد نماید. خوشبختانه با پیگیری هایی که در سال گذشته انجام شد پارک یزد توانست سیزدهمین فن بازار منطقه ای کشور و نخستین فن بازار با تولیت پارک علم و فناوری را در استانهای کشور راه اندازی نماید.

  • مهمترین دستاوردهای این واحد در سال 94 چه بوده و برنامه هایتان برای سال 95 چیست؟

نخست بحث راه اندازی فن بازار ملی است که توانستیم اولین فن بازار استانی را با تولیت پارک راه اندازی کنیم. دومین اقدام موثر ما ایجاد دفتر طرح ها است که اقدامات اولیه درخصوص آن انجام و تاکنون موفق به عقد دو قرارداد شده است، موضوع سوم بازنگری و اصلاح آیین نامه های مرتبط با این حوزه است که با نهایی شدن آنها امیدواریم در سال 95 خدماتی منسجم تر و موثرتر را به شرکت های فناور ارائه نماییم.

  • ۲۵ فروردین, ۱۳۹۵