در حاشیه برگزاری هشتمین نشست سراسری فن‌بازارهای منطقه‌ای در فارس، پای گفتگو با احمدرضا فقیه خراسانی؛ مدیر فن بازار منطقه ای استان و معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد نشستیم که در ادامه می آید.
* هشتمین نشست سراسری فن‌بازارهای منطقه‌ای با چه هدفی برگزار شد؟
هشتمین نشست سراسری فن ‌بازارهای منطقه‌ای با حضور کارگزاران 15 فن بازار منطقه ای و یک فن بازار تخصصی، سیدمحمد صاحبکار خراسانی؛ رئیس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف هم اندیشی، آشنایی با آخرین قوانین و مقررات فن بازار ملی، اطلاع رسانی در خصوص برنامه های پارک فناوری پردیس تهران و اعلام نتایج ارزیابی فن بازارهای کشور در سال 95 برگزار شد. خوشبختانه در حال حاضر بستر خوبی در فن بازار ملی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور وجود دارد که شرکت ها می توانند با ارتباط با شرکت سورنا،کارگزار فن بازار یزد از نحوه ارائه این تسهیلات و حمایت ها با خبر شوند.

* جایگاه استان یزد در فن بازار های کشور چگونه است؟
در بین متولیان فن بازار، استان یزد تنها استانی است که پارک علم و فناوری آن متولی فن بازار است و در بقیه استان ها، شرکت شهرک های صنعتی این مسئولیت را داراست. امسال برای اولین بار گزارش عملکرد یک ساله فن بازار یزد مورد ارزیابی قرار گرفته و توانست رتبه پنجم فن بازارهای کشور را کسب کند که با توجه به نوپا بودن استان در این زمینه، رتبه قابل قبولی محسوب می شود. البته ما برای رسیدن به جایگاه ایده آل باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم دیدی فراتر از بازارهای استان و ملی داشته باشیم و به فروش حداکثری برسیم.

* نحوه ارزیابی فن بازارها بر چه اساسی است؟
ارزیابی فن بازارها به صورت سالانه و بر اساس برنامه عملیاتی تدوین شده ای است که به آن ها ارائه شده و در آن شاخص هایی مانند معرفی فن بازار، نحوه ارزیابی شرکت های مستقر، خدمات صندوق پژوهش و فناوری، برگزاری تورهای داخلی و خارجی، حضور در نمایشگاه های تخصصی، فروش محصولات فناورانه مورد بررسی قرار می گیرد. سپس گزارش عملکرد فن بازار امتیازدهی شده و در مقایسه با فن بازارهای دیگر رتبه بندی می شود.

* نشست های جنبی نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای را چگونه ارزیابی می کنید؟
نشست های دوجانبه و چندجانبه ای با استان هایی مانند استان مرکزی، اصفهان و فارس برگزار کردیم و تصمیمات خوبی برای همکاری بیشتر با این استان ها گرفته شد. همچنین با استان سیستان و بلوچستان رایزنی هایی در خصوص بازاریابی داخلی و بین المللی داشتیم که به دلیل ارتباطات موثر مابین این استان و کشورهای هند و پاکستان، بتوانیم با همکاری این کشورها، تورهای بین المللی برگزار کنیم. همچنین پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان در نظر دارد متولی فن بازار ملی در استان خودش باشد و به همین منظور در خصوص انعقاد قرارداد با فن بازار ملی نیز بحث و تبادل نظر شد و قرار شد تا بازدیدی از پارک علم وفناوری سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار داشته باشیم. بازدید از پارک علم و فناوری فارس و شهرک فناوری شرکت شهرک های صنعتی فارس از دیگر برنامه های جنبی این سفر بودکه در جلسه ای با حضور معاون فناوری پارک علم و فناوری فارس مصوب شد تا یکی از شرکت های فناور در حوزه بازاریابی داخلی به آموزش و ارائه عملکرد به شرکت های فناور یزد بپردازد تا مشکل اصلی شرکت های فناور یزد که بحث بازاریابی است، مرتفع شود و شرکت های یزدی نیز متحمل هزینه بازاریابی نشوند.

* با توجه به میزبانی سالانه هر استان، آیا استان یزد برنامه ای برای میزبانی این نشست دارد؟
این نشست دوبار در سال برگزار می شود که در نظر داریم در نیمه دوم سال 96، میزبان نشست فن بازارهای منطقه ای باشیم. با توجه به اینکه متولیان فن بازارهای منطقه ای در استان ها، شرکت شهرک های صنعتی هستند، فضا و ادبیات نشست ها پیرامون مسائل صنعتی است و میزبانی پارک علم و فناوری یزد می تواند موجب تغییر این دیدگاه و ارائه تسهیلات بیشتر به شرکت های فناور و دانش بنیان شود.

  • ۱۹ تیر, ۱۳۹۶