شرکت همکاران صنعت شمس از سال 90 فعالیت خود را با هدف نهاییِ ” ایجاد خرد جمعی در حوزه ی کسب و کار” آغاز کرد و در حال حاضر فعالیت خود را در چهار کارگروه توانمند سازی، سرمایه گذاری، مالی، فروش و بازاریابی ادامه می دهد. متن زیر حاصل گفتگو با محمدحسین پورشمسی، مدیرعامل این شرکت است که با هم می خوانیم:

لطفا مختصری در مورد آغاز فعالیت شرکت بفرمایید.
شرکت همکاران صنعت شمس در سال 90 با دو نفر نیروی انسانی در پارک علم و فناوری یزد پذیرش شد و در حال حاضر با سه نفر به صورت تمام وقت و 4 نفر به صورت پروژه ای به کار خود در چهار کارگروه توانمند سازی، سرمایه گذاری، مالی و فروش و بازاریابی ادامه می دهد.
ساختار شرکت از بدو ورود با هدف نهاییِ ایجاد “خرد جمعی در حوزه ی کسب و کار” بنا نهاده شد و نهایتا موفق به کسب سه مجوز برنامه ریزی استراتژیک، تحلیل سیستم های اقتصادی و اجتماعی و مدیریت مالی و سرمایه گذاری گردید تا بتواند از روش های “نیروی انسانی داخلی”، “ایجاد شرکت‌های زایشی” و “تلفیق همکاری” به اهداف خود دست یابد.

در حال حاضر فعالیت های خود را در چه زمینه هایی ادامه می دهید؟
همکاران صنعت شمس فرایندِ خردبنیادی در حوزه ی کسب و کار ایجاد کرده است و در سه سال اول کار خود موفق به تصویب “صنعت راهبردی خرد مالی” شده و هدف خود در ارتقای خرد استراتژیک و خرد کیفیت را به پس از آن موکول کرد. از اواخر سال 95 بحث کلینیک کسب و کار را مطرح کردیم و شرکت در سال 96 ساختارمند و بازسازی شد، بدین صورت که با طرحی جامع و نقشه ای استراتژیک “مغزافزار کسب و کار” را دستور کار خود قرار داد.
از ابتدای سال 96 برای اولین بار در کشور صنعتِ چارچوبیِ اجراییِ کلینیک کسب و کار در حوزه ی صنعت توسط شرکت ما اجرایی شد، در حوزه ی کسب و کارهای روستایی تایید اولیه از معاونت توسعه ریاست جمهوری گرفته شد و در حوزه ی خانواده در مرحله ی آزمایشی در حال اجرا است.
از دیگر فعالیت های مهم شرکت همکاران صنعت شمس، تشکیل انجمن صنفی مراکز مشاوره اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی، با رسالت “تولید کسب و کار، توسعه ی اشتغال پایدار و بهبود کسب و کار است که امید داریم تبدیل به مغزافزاری جدید شود.

ویژگی متمایز شرکت شما در مقابل دیگر رقبا چیست؟
از آن جا که دلیل اصلی عدم موفقیت کسب و کار در ایران، جدای از بحران های مالی و غیره، وجود یک حلقه‌ی گمشده اقتصادی است، برای موفق شدن در فناوری و تکنولوژی دانش بنیان، باید شرکت های خرد بنیان تشکیل شود که اساس آن مغز افزار است. مغزافزار با بررسی چرخه های کسب و کار این چرخه ها را دائما ارتقا می دهد.
از دیگر دلایل هم می توان عدم وجود تعریفی مشخص از “کسب و کار” را بیان کرد. در این راستا همکاران صنعت شمس با تعریف و ارائه ی مکتوب آن، برای اولین بار در کشور این مسئله را رفع کرده است.

همکاری شما با چه شرکت هایی است و به چه شرکت هایی خدمات ارائه می کنید؟
کار شرکت ما حفظ پیوندِ صنعت تولید و دولت است و با توجه به روند کاری، به هر نوع از کسب و کار می‌توانیم خدمات ارائه کنیم.

چشم انداز شرکت شما چیست؟
ما با سه قابلیتِ رشد و تعالی منابع انسانی، مدیریت هوشمند در کسب و کارها و خردجمعی، تصمیم به ارتقای توانمند سازی منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتیِ مدیریت و کسب و کارِ کارآفرینی هوشمند داریم.

تاثیر پارک علم و فناوری یزد در پیشبرد اهداف شرکت شما چه بوده است؟
پارک در پشتیبانی معنوی و فضای کاری برای ما تاثیرگذار بوده است؛ اما به علت ذات منحصر به فرد شرکت ما که جنسی متفاوت از دیگر شرکت ها دارد پارک نمی‌تواند ما را در زمینه های مالی و نمایشگاهی حمایت کند و شرکت ما برای شناخته شدن نیاز به راهکارهای جدیدتری دارد.
از نظر کلی، پارک علم و فناوری محلی بسیار مناسب برای کسب و کار است به شرط آن که نگاه دستگاه های بیرونی به پارک اصلاح و تعدیل شود. بنیان و اساس پارک ها ایجاد و تولید ثروت از فناوری و دانش است و نباید بزرگی و کوچکی این گونه شرکت ها با تعداد کارمندان آن ها سنجیده شود، چرا که گاهی تاثیر شرکتی با دو کارمند در پارک از شرکت هایی با کارمندان زیاد بسیار بیشتر است.

  • ۱۴ خرداد, ۱۳۹۷