میزگرد تخصصی “نقش شرکت های فناور و دانش بنیان در توسعه صادرات فناوری” با حضور «محمد قویدل» مدیر روابط بین‌الملل پارک علم و فناوری یزد، «محمد سپهر» مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان، «عبدالرضا شادابی» کارشناس صادرات شرکت تدبیر و توسعه مارکار و «حمیدرضا رمضانی» مدیر فروش شرکت ارمغان آژند ایرانیان به میزبانی خبرگزاری ایسنا منطقه یزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، بحث تبادل فناوری از جمله مباحث جدید در توسعه روابط ایران با کشورهای مختلف دنیاست که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات دانش بنیان ایفا می‌کند. ایران اسلامی از جمله کشورهای دنیاست که از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و ثروت‌های مختلف علمی برخوردار است و همین امر مسئولان و دست‌اندرکاران کشور را موظف کرده تا برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و انسانی در راستای توسعه صادرات و مباحث اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند که در این میان پارک علم و فناوری یزد، یکی از مجموعه‌های تأثیرگذار در برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات فناوری در کشور محسوب می شود. به همین منظور و با هدف بررسی نقش شرکت های فناور و دانش بنیان در توسعه صادرات فناوری میزگردی در دفتر خبرگزاری ایسنای یزد برگزار شد که حاضران در خصوص میزان صادرات فناوری و رتبه محصولات دانش بنیان در سال های اخیر، رابطه اقتصاد دانش بنیان و توسعه صادرات فناوری و مشکلات پیش روی صادرات فناوری و راهکار توسعه آن بحث و تبادل نظر کردند.
شبکه سازی، پیش نیاز توسعه صادرات فناوری
مدیر روابط بین الملل پارک علم و فناوری یزد با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت های توسعه صادرات گفت: شبکه سازی، پیش نیاز توسعه صادرات فناوری است.
صادرات 2 میلیون دلاری فناوری در سال گذشته
وی با اشاره به این‌که در سال گذشته بالغ بر 2 میلیون دلار فناوری از شرکت‌های پارک علم و فناوری یزد صادر شده است، افزود: در مجموع بالغ بر شش میلیون دلار صادرات پارک علم و فناوری یزد، برمبنای فناوری از سال 93 تا کنون بوده است.
قویدل در ادامه به تشکیل کمیته صادرات فناوری اشاره کرد و گفت: اخیرا کمیته‌ای به نام صادرات فناورای در وزارتخانه با هدف ساماندهی صادرات فناوری تشکیل شده که پارک علم و فناوری یزد نیز عضو آن است.
مدیر روابط بین الملل پارک علم و فناوری یزد تصریح کرد: بین صادرات محصولات عادی و دانش بنیان تفاوت‌هایی وجود دارد که در قالب تبادلات منجر به ارایه خدمات یا محصولات جدید می‌شود.
وی در ادامه بر لزوم ایجاد زیرساخت‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های صادرات فناوری تاکید کرد و گفت: در راستای دستیابی به این اهداف تصمیماتی اتخاذ شده تا درگاه‌های صادراتی تحت عنوان مرکز تبادل فناوری مشترک بین ایران و کشورهای خارجی با محوریت پارک علم و فناوری ایجاد شود.
قویدل با اشاره به برگزاری اولین رویداد فناوری ایران در گرجستان در مهرماه سالجاری عنوان کرد: این رویداد پیروی افتتاح دفتر مبادلات فناوری و سرمایه گذاری ایران و گرجستان برگزار شد و بیش از 30 شرکت ایرانی و 40 شرکت گرجستانی در این رویداد حضور داشتند که نحوه همکاری بین المللی مابین این شرکت ها مورد بررسی قرار گرفت.
این مقام مسئول افزود: هدف از افتتاح دفتر مبادلات فناوری با کشورهای دیگر در پارک یزد، حضور نمایندگان ما در پارک‌های علم و فناوری آنها و نمایندگان آنها در پارک یزد است تا با شناسایی ظرفیت‌های متقابل و نیازها، آمادگی لازم برای انجام تبادلات پایدار مبتنی بر اعتماد متقابل و نگاه بلندمدت ایجاد شود.
مدیر روابط بین الملل پارک علم و فناوری یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که شرکت های فناور برای صادرات محصولات خود با مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستند، خاطرنشان کرد: باتوجه به اساسنامه پارک‌ها و قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، برای رفع مشکلات شرکت‌ها، تسهیلات گمرکی درنظر گرفته شده است.
شناخت توانمندی‌های خود و نیاز بازار؛ لازمه توسعه صادرات
قویدل اظهار کرد: بین المللی سازی و بین المللی شدن بخشی از تعریف ما روی پارک ها محسوب می‌شود که اگر بخواهیم تمرکز را روی صادرات بگذاریم به پیش نیازهایی مانند شناخت توانمندی‌های خود و نیاز بازار، احتیاج داریم.
وی با اشاره به این‌که مفهوم بین المللی شدن تنها صادرات نیست بلکه تمام مبادلات را دربر می گیرد، تصریح کرد: مهم ترین مولفه ای که به عنوان پیش نیاز توسعه صادراتی معرفی می شود، شبکه سازی است.
این مقام مسئول با اشاره به این که باید محصولات صادراتی ما از کیفیت خوبی برخوردار باشند گفت: توجه به کیفیت کالاهای صادراتی بسیار حائز اهمیت است تا صادرات بتواند به عنوان یک مبلغ کیفی سازی مطرح شود.
قویدل با تاکید بر لزوم برتری محصولات فناوری کشور در برابر رقبای خود، گفت: لازمه دستیابی به این اهداف جدی گرفتن استانداردسازی در حوزه بین الملل، نهادسازی و عملکرد بهتر کمیته صادرات در مجموعه وزارتی است.
این مقام مسئول با بیان این که نوآوری در صادرات به عنوان یک فرصت برای ما است، اظهارکرد: از جمله کارهایی که انجام شد، استقرار دو شرکت تخصصی در پارک بود تا با مشاوره، چگونگی ورود به بازار جهانی را به شرکت ها آموزش دهند.
وی به لزوم ارایه خدمات پس از فروش اشاره کرد و افزود: برای موفقیت در این عرصه باید ظرفیت ها را ایجاد کنیم و ذایقه جهانی را به خوبی بشناسیم.
دانشگاه‌؛ جزیره دور افتاده از جامعه و صنعت
«محمد سپهر» مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد، با اشاره به این‌که اکنون صادرات کشورهای توسعه یافته و پیشتاز در زمینه اقتصاد دانش بنیان بیش از 30 درصد است، اظهارکرد: این درحالی است که آمار صادرات ایران حدود دو درصد است.
وی افزود: برای توسعه محصولات دانش بنیان به پشتوانه دانشی که به واسطه دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود، نیاز داریم.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد با بیان این که متاسفانه دانشگاه‌های کشور به یک جزیره دور افتاده از جامعه و صنعت تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها به دانشجویان آموزش‌هایی می‌دهند که هیچ ارتباطی با صنعت و بدنه اقتصادی جامعه ندارد.
سپهر با اشاره به این‌که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به حمایت‌های مالی محدود شده است، تصریح کرد: این شرکت ها به برنامه ریزی استراتژیک، زمینه سازی برای حضور در نمایشگاه ها و مجامع بین المللی نیز نیاز دارند.
ایجاد کمیته ارائه تسهیلات به شرکت ها در زمینه بین المللی سازی
وی به تشکیل کمیته‌ای با هدف ارایه تسهیلات به شرکت‌ها در زمینه بین المللی سازی اشاره و افزود: این تسهیلات به منظور شرکت در نشست های بین المللی، نمایشگاه ها و سمینارها ارایه می شود و در کنار آن به شرکت هایی که تمایل به ارتباط با مجموعه خارجی داشته باشند و در مبادلات همکاری کنند، تسهیلات ویژه ای تعلق می گیرد.
محمد سپهر با اشاره به این که شرکت های دانش بنیان باید دید خود را اصلاح کنند، افزود: این شرکت ها باید خود را به تراز بین المللی برسانند و از طرف دیگر به استاندارد سازی توجه ویژه ای داشته باشند.
وی با بیان این که درحال حاضر سه هزار شرکت دانش بنیان در سطح کشور وجود دارد، اظهارکرد: از این مجموعه، محصولات 200 شرکت از کیفیت خوبی برخوردار است.
سرمایه نمادین؛ جاذب سرمایه های انسانی و مالی
سپهر با اشاره به این که معنای صادرات تنها فروش کالا به کشورهای خارجی نیست، اظهارکرد: برای توسعه کشور و یا کسب و کار چهارنوع سرمایه نیاز است.
وی سرمایه اقتصادی را اولین سرمایه مورد نیاز دانست و افزود: طبیعتا سرمایه انسانی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می تواند با استفاده از مهارت و دانش، ارزش آفرینی کند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان در ادامه به سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: سرمایه اجتماعی باعث می شود دو سرمایه قبل باهم کار کنند.
سپهر اظهارکرد: سرمایه چهارم که سرمایه نمادین است، به حدی می تواند شهرت یابد که کشور را معروف کند.
وی با بیان این که سرمایه نمادین علاوه بر شهرت خود، موجب ارزشمندی وابستگان آن نیز می شود افزود: این سرمایه جاذب سرمایه های انسانی و مالی نیز است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: راه‌های بسیاری برای جذب افراد و سرمایه های آنان به کشور وجود دارد که اگر به آن توجه شود، می تواند زمینه ساز صادرات شود.
لزوم تعیین اولویت های صادراتی و وارداتی
سپهر در ادامه با اشاره به این که باید توسعه صادرات فناوری به عنوان یک اصل در دیپلماسی خارجی ما مدنظر قرار گیرد، اظهارکرد: تا امروز مبادلات ما در دنیا در حوزه علم و فناوری، مبادله استاد و دانشجو بوده اما اکنون با انعقاد تفاهم نامه ها حوزه فناوری وارد مبادلات می شود.
وی در ادامه به اهمیت تحقیق منابع شناختی اشاره کرد و گفت: ما باید پتانسیل های طرفین را بشناسیم و سپس اقدام به ایجاد زیرساخت های مناسب کنیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: تعیین اولویت های صادرات و واردات برای موفقیت در توسعه صادرات بسیار اهمیت دارد و لازم است بدانیم از ظرفیت های خود برای رقابت با کدام محصول استفاده کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توسعه فناوری دولت می تواند از حضور ما در مجامع بین المللی، تبادل نیروهای متخصص و حضور شرکت های ما در خارج، حمایت کند.
صادرات فناوری یک نیاز نیست، ضرورت است
«عبدالرضا شادابی» کارشناس صادرات شرکت تدبیر و توسعه مارکار با بیان این که صادرات فناوری نیاز نیست بلکه یک ضرورت است، اظهار کرد: عدم تطبیق محصولات با نوآوری هایی که از کشورهای دیگر به بازارهای مصرفی صادر می گردد، باعث می شود که ما همین میزان صادرات هم نداشته باشیم.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به بازرگانی تصریح کرد: تا زمانی که بخش فناوری نگاه ویژه ای به بازرگانی نداشته باشد، صادرات کشور رشد نمی کند زیرا شرکت ها نمی دانند چه محصولی تولید کنند تا به فروش برسد.
کارشناس صادرات شرکت تدبیر و توسعه مارکار، افزود: ثروتمند سازی در این طرح نیازمند یک دید تجاری و اقتصادی است که متاسفانه شرکت‌های دانش بنیان به این موضوع توجه نمی‌کنند.
سرعت تکنولوژی در خارج، عامل افسردگی اقتصاد ایران
شادابی در ادامه با بیان این که اقتصاد ایران افسرده است،گفت: یکی از دلایل افسردگی اقتصادی که امروزه در دنیا متداول شده، سرعت تکنولوژی است.
وی افزود: سرعت تکنولوژی در خارج از کشور و سرعت پایین آن در داخل، مشکلاتی را از نظر ارتباط بین المللی ایجاد کرد و در نهایت باعث افسردگی اقتصاد ایران شد.
وی با بیان این که مارکتین بازاریابی نیست، گفت: این واژه اشتباها در ایران بازاریابی تعریف شده، درصورتی که بازارسازی است و مهم وارد شدن پول به کشور است.
دولت مانع ایجاد نکند؛ نیاز به کمک نداریم
عبدالرضا شادابی در پایان با تاکید بر ضرورت ایجاد دیدگاه های تازه در بین تولیدکنندگان و دولت گفت: صادر کنندگان فناوری نیاز به حمایت دولت و بودجه مالی ندارند، اگر دولت مانع ایجاد نکند و بهانه تراشی را کنار بگذارد، مشکلات صادر کنندگان بسیار کم خواهد شد.