معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد در گفتگو با ایرنا در مالزی مطرح کرد:

احمد رضا فقیه خراسانی، معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد پس از امضای تفاهم نامه همکاری با مالزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بعد از لغو تحریم های ناعادلانه غرب علیه کشور، مسیر ورود فناوری های ایران به بازارهای جهانی باز شد و شرکت های فعال در حوزه فناوری باید به فکر ورود به این بازار بزرگ باشند.

وی با تاکید بر اینکه بازار محصولات فناوری به سرعت اشباع می شود، تصریح کرد: پارک علم و فناوری یزد با توجه به ضرورت ورود به بازارهای خارجی و اینکه مالزی یک کشور اسلامی است و کانال ارتباطی خوبی نیز بین دو کشور وجود دارد، این کانال را انتخاب کرد.

فقیه خراسانی که صدر هیاتی از پارک علم و فناوری استان یزد به مالزی سفر کرده است، هدف از این سفر را عقد تفاهمنامه ای با شرکت ‘یونی ترنس تک’ اعلام کرد.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان یزد، مدت زمان مذاکرات با این شرکت را یک سال و نیم عنوان کرد و گفت: اگر مشکل بازاریابی به عنوان مانع اصلی استفاده از فناوری ها تولیدی جوانان مستعد ایرانی حل شود، بسیاری از مشکلات دیگر حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی 6 ماهه تا یک ساله ما می توانیم نتایج به دست آمده از این توافق را مورد سنجش قرار دهیم، تا ببینم توانایی ورود ما به بازار مالزی تا چه میزان موفق بوده است.

فقیه خراسانی وضعیت همکاری با مالزی را خوب ارزیابی کرد و گفت: آنچه که در این سفر برداشت کردیم این است که مالزی در صادرات به ایران موفق تر عمل کرده و این بازار یکطرفه به نفع مالزی است و ما ضعیف عمل کرده ایم.

وی افزود: آنچه از سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی دریافتیم این است که پمپ های روغن که در صنایع نفت و گاز استفاده می شود و همچنین محصولات لاستیکی مالزی بیشتر از سایر محصولات وارد ایران می شوند و حتی مالزیایی ها قصد دارند سال جاری با شرکت در یک نمایشگاه تخصصی در ایران بازاریابی محصولات خود را انجام دهند.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان یزد گفت: مالزی در حوزه فناوری های ارتباطات و اطلاعات قوی است، اما با این حال یکی از حوزه هایی که می تواند برای ایران سودآور باشد این حوزه و به ویژه ‘بازی’ و ‘نقاشی متحرک’ است.

گفتنی است براساس این تفاهم نامه که با حضور ‘مرضیه افخم’ سفیر ایران در مالزی در محل این سفارتخانه امضا شد، شرکت ‘یونی ترنس تک’ مسئولیت بازاریابی محصولات شرکت های دانش بنیانی که در پارک علم و فناوری یزد مستقر هستند و سایر پارک های علم و فناوری را بر عهده می گیرد.

پارک علم و فناوری استان یزد نیز در مقابل، بازاریابی محصولات مالزیایی را که توسط این شرکت معرفی می شوند بر عهده می گیرد.