شرکت آریا توسعه فناوری و علم سنجی فرساد در اردیبهشت 96 ثبت و در مرکز رشد علوم انسانی و هنر پارک علم و فناوری یزد مستقر شد. این شرکت فعالیت هایی را به صورت تخصصی در حوزه های علم و فناوری با ابزارهای علم سنجی و مشاوره های اطلاعاتی و ارزیابی در زمینه های مختلف انجام داده است و با سازمان های دولتی و هم چنین شرکت های خصوصی همکاری داشته است. با ندا احمدی، مدیرعامل این شرکت به گفتگو نشستیم که حاصل آن را با هم می خوانیم:
هدف شما از تاسیس شرکت چه بوده است؟
با توجه به اینکه هیچ ردیف شغلی در مورد رشته تحصیلی ما، علم سنجی یا مدیریت علم و فناوری وجود نداشت هدف اصلی ما از تاسیس شرکت پیدا کردن یک زمینه کاری در این رشته بود. بنابراین تصمیم گرفتیم اولین شرکت علم سنجی ایران را تاسیس کنیم. خدمات ما عمدتا مبتنی بر علم و دانش است . از کارهای داده کاوی و داده پردازی با روش های خودمان تا روش های جدید آینده پژوهی و آینده کاوی و ….
شرکت شما تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟
مفتخریم که اولین شرکت علم سنجی در این حوزه شرکت ما بوده است و با توجه به اینکه رشته تحصیلی خودمان خیلی آشنا نبود توانستیم در ستاد فناوری نانو و پارک های علم و فناوری بوشهر و قم کار خود را ارائه داده و شبکه ای از همکاران در این حوزه تشکیل دهیم.
محصولات و خدمات شرکت شما چیست؟
پژوهش ها و تحقیقات ما بیشتر در حوزه آب، گردشگری و فناوری های نوین بوده است و در این راستا پروژه ای با مرکز توسعه فناوری آب پارک یزد داشتیم که طی آن یک بانک اطلاعاتی مفصل از فناوری هایی که در دنیا در مورد آب منتشر شده گردآوری کردیم. در مورد گردشگری استان هم چندین پروژه موفق داشتیم.
حوزه ای که جدیدا به آن وارد شدیم که بیشتر مبتنی بر فنون داده سازی و داده پردازی در علم سنجی است، حوزه منابع انسانی و تدوین نقشه های راه است
چه چیزی شرکت شما و خدماتش را متمایز می کند؟
مهم ترین چیزی که از شروع کار برای ما ارزشمند بوده این است که بتوانیم اطلاعات دقیق و درست را در کمترین زمان آماده کنیم. سعی کردیم مهارت سواد اطلاعاتی در شرکت همیشه موجود باشد تا بتوانیم بهترین داده را با کمترین زمان و کمترین هزینه برای کارفرما پردازش کنیم.
مشتریان شما بیشتر چه کسانی هستند؟
اکثر مشتریان ما تا الان بیشتر شرکت های دولتی بودند اما ما مایل هستیم بیشتر به سمت شرکت های خصوصی برویم. بیشتر افراد برای تامین نیازهای اطلاعاتی خود معمولا به سراغ ما می آیند از طرفی شرکت های خصوصی بیشتری در حوزه گردشگری فعال هستند که با آن ها کار می کنیم.
مشکلات حوزه فعالیت شما چیست و شرکت شما تا چه اندازه می تواند در این موارد موانع را برطرف نماید؟
متاسفانه بعضی از سازمان ها و شرکت ها هستند که نسبت به اطلاعات موجودشان یک دید سطحی داشته و فکر می کنند شرایط موجود باید به همین منوال بماند و برای تغییرات احتمالی خودشان را آماده نمی کنند. از آن جایی که شرکت ما برنامه ریزی استراتژیک برای ایجاد تغییرات دارد، گاهی این سطحی نگری ها جلوی کار ما را می گیرد. تا الان شرکت در وضعیت خوبی بوده و از اینجا به بعد نیز با وجود تغییراتی که در فضای رقابتی و شرایط اقتصادی پیش آمده سعی می کنیم استراتژی شرکت را جوری تغییر دهیم که با همه این تغییرات بتوانیم همراه شویم.
پارک علم و فناوری یزد، خدمات و فضای آن تا چه اندازه به شما کمک کرده است؟
مسلما وقتی نام پارک در عقد قراردادها برده می شود، جور دیگری به آن ها نگاه می شود و از این نظر که تحت عنوان و برند پارک جلو بروی خیلی خوب است ولی توقع ما این است که کمک و توجه پارک به شرکت هایی که خیلی تجربه در زمینه شرکت داری ندارند بیشتر باشد.

  • ۲ دی, ۱۳۹۷