شرکت ارمغان آژند ایرانیان (برند میراس)، در زمینه تشکیل سبد کالایی گلچین شده از صنایع دستی ایران و بسته بندی محصولات با استانداردهای لازم فعالیت دارد. با سید علی پویا، مدیر عامل این شرکت گفتگویی داشتیم که آن را با هم می خوانیم:

لطفا مختصری از فعالیت های شرکت ارمغان آژند ایرانیان رو بفرمایید؟
شرکت هنرهای دستی و جواهرات ارمغان آژند ایرانیان، با هدف ایجاد یک برند تخصصی در حوزه ی صنایع دستی کشور با رویکرد صادرات محور و با پشتوانه مطالعاتی سه ساله از سال 1395 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
با توجه به اهمیت روزافزون برندینگ، برای موفقیت در حوزه های بازاریابی و بازارسازی کالاها در عصر کنونی و با توجه به ضعف شدید در حوزه هویت بخشی به هنرهای دستی و عدم ارائه ی تصویری صحیح و همچنین عرضه نامناسب صنایع دستی ایران به سایر کشورهای جهان و حتی در داخل کشور، شرکت ارمغان آژند ایرانیان با هدف ایجاد و توسعه ی یک برند تخصصی (برند میراس) و همچنین اعتلا و توانمند سازی شبکه ی توزیع و فروش صنایع دستی ایران فعالیت دارد.

هدف شما از تاسیس شرکت چه بود؟
شرکت ارمغان آژند ایرانیان با تشکیل سبد محصول گلچین شده از صنایع دستی مناطق مختلف ایران و کاستن از تنوع بیش از حد و گمراه کننده محصولات در هر گروه کالایی، سیستم قیمت گذاری رایج در بازار صنایع دستی را در فروش خود اصلاح کرده و با طراحی بسته بندی استاندارد و شایسته ی گروه های مختلف صنایع دستی و جواهرات ایرانی، ایجاد و توسعه یک برند تخصصی در این حوزه را هدف اصلی خود قرار داده است.
از دیگر اهداف این شرکت می توان به خرید آسان و آگاهانه برای مخاطبین داخلی و خارجی، اطلاع رسانی صحیح در مورد فرایند تولید، تاریخچه و اصالت محصول؛ عرضه محصولات اصل و مرغوب و همچنین فروش از طریق کانال های متنوع فروش از جمله نمایشگاه تخصصی برند، نمایشگاه های داخلی وخارجی، وب سایت، بازار هدایا و غیره نام برد.

محصولات و خدمات شرکت ارمغان آژند ایرانیان چیست؟
محصولات شرکت ما شامل کف پوش ها از جمله قالیچه های ابریشمی و پشمی، زیلو،گلیم؛ ظروف فیروزه کوب شده ی مسی؛ جواهرات دست ساز با حداقل یک سنگ قیمتی طبیعی؛ سفال و سرامیک؛ ملیله کاری و ظروف با استخوان می باشد.
آن چه در خدمات شرکت ارمغان آژند ایرانیان اهمیت دارد این است که در هر گروه از محصولات تنها چند محصول شاخص انتخاب شده، برای تهیه بسته بندی آنها اقدام و نهایتا به مشتری عرضه می گردند.
از فعالیت های برند در جهت حفظ حقوق معنوی خود به زیر دسته های ثبت نام و نشان تجاری، عقد قراردادهای همکاری انحصاری با تولید کنندگان محصولاتی با ویژگی و یا شمایلی خاص و همچنین به کار بردن المان هایی خاص برند و یکتا در خود محصولات در صورت امکان می باشد.
طبق برنامه ریزی های تشکیل و توسعه سبد محصولی برند، جهت حفظ هرچه بیشتر مالکیت معنوی و یکتا بودن محصولات، گروه های اولیه که به سبد محصولات اضافه می شوند جزو خاص ترین و کمتر دیده شده ترین گروه های کالایی صنایع دستی ایران خواهند بود و این استراتژی طی بازه زمانی حداقل یک ساله اجرا خواهد شد. به مرور در سال های بعدی گروه های شناخته شده تر محصولی اضافه خواهند شد.

مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه با شرکت شما آشنا می شوند؟
مشتریان ما به ترتیب اولویت، بازار خارجی حوزه اروپا، آسیا، خاورمیانه و نهایتا آمریکای شمالی و آفریقاست.
و در بازار داخلی مشتریان شرکت را سازمان ها، ادارات و شرکت های دولتی و خصوصی و همچنین علاقمندان و مصرف کنندگان در سراسر کشور تشکیل می دهند.

چه چیزی شرکت شما و خدماتش را متمایز می کند؟
مزیت های رقابتی ما بسته بندی استاندارد و تخصصی به تفکیک هر کالا؛ قیمت گذاری هدفمند؛ تضمین اصالت و مرغوبیت کالا توسط برند؛ کامل بودن و گلچین بودن سبد محصولات؛ عرضه ی فاخر و حرفه ای به همراه ارائه اطلاعات کامل از محصولات به مشتریان؛ انتخاب از گروه های کالایی و محصولات بکر و کمتر پرداخته شده صنایع دستی ایرانی می باشد.

مشکلات حوزه ی فعالیت شما چیست و شرکت شما تا چه اندازه می‌تواند در این موارد موانع را برطرف نماید؟
با توجه به جدی گرفته نشدن صنایع دستی توسط کارآفرینان و فقدان بازاریابی داخلی و خارجی قوی و حرفه ای توسط برندهای نوپا و کم ثبات، عرضه ی محصولات به صورت نامناسب انجام شده و موجب بی ارزش تلقی شدن صنایع دستی کشور شده است.
مسئله ی مهم دیگر دشواری فروش صنایع دستی به علت عدم وجود استاندارد در محصولات می باشد. با توجه به این موارد، برند میراس برطرف کردن موارد فوق را با تاکید ویژه بر بحث برندینگ و طراحی و تولید بسته بندی اختصاصی مناسب برای محصولات در دستورکار خود قرارداده است و از طریق گزینش محصولات با کیفیت و مرغوب و ایجاد شناسنامه کالایی و تقویت کانال های توزیع، تا کنون بر بخش زیادی از این مشکلات فائق آمده است.

همکاری شرکت شما بیشتر با چه صنایعی است؟
همکاری ما در حوزه صنایع دستی و صنایع بسته بندی صورت می پذیرد.
به دلیل سنتی بودن فرایند های تولید محصولات و روش های ناکارآمد تولید و عدم آشنایی تولید کنندگان به شیوه های اصلاح شده، فرایند تامین، گاهی با تاخیر و مشکلات بسیاری صورت می گیرد. در این راستا شرکت در تولید بعضی از گروه های کالایی پرفروش تر و همچنین بهینه سازی فرایند تولید ورود کرده و تا کنون گام هایی در همکاری برای تولید نیز برداشته است که متاسفانه به دلیل تامین مالی ضعیف و هزینه بر بودن با مشکلات مواجه است.

آینده و چشم انداز شرکت خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
استراتژی کوتاه مدت شرکت صرفا عرضه صحیح و اصولی محصولات موجود می باشد. با توجه به تجربه فروش قبلی و تحقیقات گسترده میدانی در بازار های داخلی و بین المللی، استراتژی میان مدت و بلند مدت شرکت، اقدام برای سفارشی سازی کالا ها و بهبود در شکل و فرایند ساخت آنها می باشد.
از جمله چشم انداز های شرکت می توان به توسعه کانال های فروش، تصحیح نواقص و ایرادات، سفارشی سازی محصولات و اعطای نمایندگی های خارجی اشاره کرد.

پارک علم و فناوری یزد، خدمات و فضای آن تا چه اندازه به شما کمک کرده است؟
حمایت مالی و همچنین ایجاد کانال های ارتباطی جزو خدماتی است که پارک علم و فناوری می تواند با ارائه آن نقش موثری در پیشبرد اهداف شرکت ایفا کند.