به گزارش روابط عمومی پارک علم وفناوری یزد، تقی فرهنگ نیا در گفتگو با روابط عمومی پارک یزد در خصوص کلیت برگزاری این رویداد در کشور و یزد سخن گفت.
فرهنگ نیا در خصوص اهداف برگزاری این رویداد اظهار داشت: رویکرد اصلی در برگزاری این تور حمایت از استارتاپ های نوپا است و استارتاپ هایی که قابلیت سرمایه پذیری دارند، بتوانند توسط سرمایه گذار خطر پذیر اروپایی حمایت مالی شوند.
وی ادامه داد: شهرهای تبریز، رشت، تهران، اصفهان، یزد، شیراز و مشهد میزبان تور راه ابریشم برای برگزاری اولین بخش استارتاپ بودند و بخش دوم در فروردین ماه در کیش جهت رقابت نهایی بین منتخبین هر شهر برگزار می شود.
فرهنگ نیا افزود: در کیش، هیات های عالی سرمایه‌گذاران ایرانی و اروپایی حضور خواهند داشت و استارتاپ ها برای کسب جوایز نقدی و غیر نقدی به ارزش تقریبی 100 میلیون تومان و بهره‌مندی از حمایت‌های مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی با یکدیگر رقابت می کنند.
وی با اشاره به حضور 8 استارتاپ یزدی در رویداد راه ابریشم در یزد، عنوان کرد: شهرهای میزبان با توجه به تعداد درخواست های هر شهر برای شرکت در این رویداد انتخاب شدند و شهرهای همجوار برای شرکت در این شهرها حضور پیدا کردند که یزد نیز میزبان 3 استارتاپ از شهر کرمان بود.
فرهنگ نیا در پایان سطح برگزاری رقابت ها را خوب توصیف و تصریح کرد: استارتاپ های یزد از لحاظ ایده و نحوه ارائه، فراتر از دیدگاه داوران در خصوص استارتاپ های شهرستانی ظاهر شدند و داوران خارجی انتظار وجود اکوسیستم به این شکل در یزد و کشور را نداشتند.

عدم وجود سرمایه گذار ریسک پذیر در داخل استان؛ مشکل اصلی استارتاپ ها

مسئول تیم برگزاری تور راه ابریشم در یزد نیز در خصوص ایده اولیه برگزاری این رویداد اظهار کرد: تور راه ابریشم، اولین تور بین المللی استارتاپ ایران است که به صورت رقابتی برگزار می شود و بنیانگذاران آن هادی فرنود؛ از موسسین استارتاپ کاموا و مژگان اصغری مدیرعامل استارتاپ در فرانسه هستند که با توجه به حضور در رویدادهای مختلف استارتاپی، رویداد راه ابریشم را برای رقابت بین استارتاپ های ایرانی پایه گذاری کردند.
مهران دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: فراخوان شرکت در این رویداد مهرماه سالجاری اعلام شد و 400 ایده برای حضور ثبت نام کردند که از این میان 100 ایده، اجازه حضور در رقابت را پیدا کردند و در مرحله پایانی این رویداد، 6 استارتاپ از شهرستان ها و 4 استارتاپ از تهران به رقابت می پردازند.
وی افزود: در بخش اول سه کارگاه آموزشی برگزار شد که در آن نحوه استاندارد ارائه ایده، تمرین ارائه ایده به داوران فارسی و چگونگی ارائه به داوران خارجی به استارتاپ های شرکت کننده، آموزش داده شد.
دهقانی عدم وجود سرمایه گذار ریسک پذیر در داخل استان و کشور را مسئله مهم استارتاپ ها دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به نوپا بودن استارتاپ ها در ایران، سرمایه گذار داخلی درک واقعی از محیط استارتاپ ها پیدا نکرده اند.
وی ادامه داد: استارتاپ های داخلی ایده های خوبی را ارائه می کنند و نحوه بیان ایده نیز قابل قبول است اما به مسئله درآمد زایی ایده ها توجه نمی شود و همین امر دلیل رد شدن ایده توسط داوران و سرمایه گذاران است.
دهقانی با اشاره به استقبال خوب از برگزاری این رویداد در یزد گفت: ما انتظار حضور 30 نفر در مراسم برگزاری رویداد راه ابریشم را داشتیم که با توجه به افزایش تعداد مستمعین و مهمانان، این مراسم در تالار بنیاد نخبگان یزد برگزار شد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: بتوانیم به صورت سالانه این رویداد را برگزار کنیم و رویداد راه ابریشم بتواند به عنوان هاب استارتاپی در خاورمیانه عمل کرده و در سال های آینده، از کشورهای همجوار نیز در این رویداد حضور داشته باشند.
گفتنی است رویداد راه ابریشم در یزد با حمایت پارک علم و فناوری یزد، بنیاد نخبگان یزد، شتابدهنده پیشگامان، شتابدهنده سندباد و اسپانسرهای کشوری همچون اسنپ، ریحون، فینوا و پین تا پین و با کمک و همراهی همفکر یزد برگزارگردید.