دفتر خدمات فناوری و عارضه یابی پارک علم و فناوری یزد متولی ارائه خدمات در حوزه های عمومی مدیریت کسب و کار است. این دفتر در یک سال اخیر خدمات مهم و تاثیرگذاری به شرکت های مستقر در پارک ارائه نموده است. دکتر لیلی آقایی، کارشناس این واحد در گفتگو با روابط عمومی پارک یزد، عمده فعالیت های دفتر خدمات فناوری و عارضه یابی را به سه حوزه توانمند سازی، ارزیابی و عارضه یابی و توانمند سازی دانش بنیان تقسیم کرد.
دکتر آقایی با بیان اینکه دفتر خدمات فناوری و عارضه یابی در زمینه توانمندسازی در دو حوزه آموزش و مشاوره خدمات ارائه می کند، گفت: این دفتر به ارائه آموزش های مورد نیاز شرکت ها در قالب وبینارها و نشست های پرسش و پاسخ و دوره های آموزشی در حوزه های مالی ، منابع انسانی، حقوقی، بیمه و …. پرداخته و تاکنون 3330نفر ساعت توسط کارگزار این حوزه یعنی شرکت درایت ورزان نوین کویر انجام شده است.
وی افزود: این دفتر همچنین با ایجاد اتاق مشاوره پارک علم و فناوری یزد با عاملیت کارگزار، به ارائه خدمات مشاوره در حوزه های مختلف کسب و کار با مشاورین مجرب پرداخته و تاکنون87 نفر ساعت از این خدمت استفاده نموده اند.
کارشناس دفتر خدمات فناوری و عارضه یابی پارک یزد، ارزیابی و عارضه یابی را از دیگر فعالیت های مهم این واحد برشمرد و گفت: انجام ارزیابی و عارضه یابی شرکت ها در راستای شناسایی و حل مشکلات آن ها از دیگر برنامه های توانمند سازی پارک برای شرکت های دوره رشد و پسارشد بوده و تاکنون 4 شرکت از این خدمت توسط کارگزار مربوطه، شرکت آرمان گستر(نماینده شرکت خدمات فناوری تکچی) استفاده نموده اند.
آقایی با اشاره به افزایش تعداد کارگزاران در موضوعات آموزشی به عنوان برنامه ی در حال انجام این واحد، تصریح کرد: در خصوص برنامه ارزیابی از جمله موارد قابل ذکر، انجام ارزیابی های انتخاب فناور برتر استان و ملی بوده که همه ساله در هفته پژوهش توسط این دفتر انجام می شود.
وی با تاکید بر توانمند سازی شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از فعالیت های تاثیرگذار دفتر خدمات فناوری و عارضه یابی پارک یزد، گفت: این واحد با انجام تعاملات با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عقد تفاهم نامه حمایت از برنامه های توانمند سازی شرکت های دانش بنیان توانست کلیه حمایت های مورد نیاز توانمند سازی شرکت های دانش بنیان استان را با عاملیت شرکت درایت ورزان در داخل استان با حمایت و تایید این نهادهای پشتیبان انجام دهد.
آقایی تصریح کرد: در نتیجه کلیه مشاوره ها و آموزش های این دفتر برای شرکت های دانش بنیان از حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همراه بوده و همچنین موارد مربوط به پیگیری و تسهیل در اخذ سایر خدمات مورد نیاز شرکت های دانش بنیان در این دفتر انجام می گیرد .
وی با اشاره به برگزاری چندین نشست در زمینه ی شیوه های اخذ مجوز دانش بنیان، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی و اخذ استانداردهای دانش نماد و پرسش و پاسخ های مشاوره ای توسط این واحد، گفت: شناسایی شرکت های مستعد اخذ مجوز دانش بنیان و توانمند سازی آنها جهت اخذ تاییدیه از برنامه های این دفتر است.
کارشناس دفتر خدمات فناوری و عارضه یابی پارک یزد یکی دیگر از فعالیت های مهم این واحد را پذیرش شرکت های واجد شرایط در واگذاری اراضی طرح جامع دانست و گفت: این دفتر با انجام فراخوان ملی، به بررسی و ارزیابی متقاضیان واجد شرایط و پذیرش پرداخته و در همین راستا 12 جلسه کمیته سیاست گذاری طرح جامع و جلسات پذیرش در اراضی این طرح و تدوین آیین نامه های مرتبط با پذیرش و ضوابط ساخت و تسهیلات مورد نیاز پذیرفته شدگان انجام شد.
آقایی تصریح کرد: همچنین در اقدامات توسعه ای جهت هدفمند نمودن حمایت های پارک علم و فناوری و قرارگرفتن شرکتها در مسیر رشد و ترقی، این واحد پس از انجام کار مطالعه و نظر خواهی از ذینفعان مرتبط، لیستی از خدمات مورد نیاز شرکت ها در هر یک از مراحل استقرار و میزان حمایت پارک در هر یک را احصا نموده و کلیه حمایت های پارک در قالب استفاده از خدمات این لیست مصوب توسط کارگزاران پارک و یا بیرون از پارک انجام می شود.