مدیرعامل گروه مهندسی سپهر؛

گروه مهندسی سپهر کویر در سال 1388 با هدف ایجاد مجموعه ای از شرکت های تخصصی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاسیس شد و در حال حاضر شرکت های سپهر تلکام و سپهر پرداز بعنوان دو مجموعه زایشی از گروه مهندسی سپهر، موفق شده اند محصول نهایی خود را ارائه و آن را در بازار گسترش دهند.
موفقیت های این مجموعه بهانه ای شد تا با قانع، مدیر عامل گروه مهندسی سپهر به گفتگو بنشینیم که در ادامه می خوانید:
– لطفا ابتدا مختصری از شرکت و شروع فعالیت آن بگویید.
گروه مهندسی سپهر در سال 1388 و با هدف هلدینگ فناوری اطلاعات تشکیل شد تا بتواند در صنعت آی تی فعالیت های تجاری هدفمندی را در مسیر رشد فناوری اطلاعات عهده دار شود. در ابتدای امر این گروه، فعالیت در حوزه شبکه های کامپیوتری و مخابراتی را جهت تامین نقدینگی خود انتخاب نمود، اما بعد از مدتی با بررسی بازار محصولات و مرکز تلفن و شناسایی خلاء موجود در این مرکز، اولین محصول گروه تحت عنوان مرکز تلفن تحت شبکه با برند اختصاصی تلباکس (TeleBox) ارائه شد.
– هدف از تاسیس این شرکت چه بوده است؟
هدف اصلی از تاسیس گروه مهندسی سپهر، ایجاد مجموعه ای از شرکت های تخصصی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در حال حاضر شرکت سپهر تلکام و سپهر پرداز بعنوان دو شرکت زایشی از گروه مهندسی سپهر موفق به ارائه محصول نهایی خود و گسترش آن در بازار شده اند. سپهرتلکام بصورت تخصصی در زمینه تولید تجهیزات و ارائه خدمات در حوزه مخابرات اینترنتی یا VOIP فعالیت می کند. TeleBox نیز اولین محصول این شرکت و در حال حاضر پروژه ای تحت عنوان سما (سامانه مخابرات ابری ) در دست توسعه و گسترش بازار است. سپهر پرداز نیز در زمینه تولید سامانه های نرم افزاری مبتنی بر معماری پردازش ابری فعالیت دارد و در حال حاضر اولین سامانه جامع نوبت دهی ابری را ارائه نموده است. سامانه اتوماسیون ابری نیز از جمله محصولات این شرکت به شمار می آید.
– این شرکت بر اساس چه اولویت هایی به عنوان شرکت دانش بنیان انتخاب شد؟
گروه مهندسی سپهر از ابتدا رویکرد خود را بر تولید برندی مبتنی بر دانش متمرکز کرد و تمامی تلاش گروه نیز به این سمت هدایت شده است تا با استفاده از آخرین فناوریهای روز و مراجع علمی محصولاتی فناورانه و مناسب بازار هدف بومی خود تولید شود.
– این شرکت می تواند تنها با اکتفا به دانش فعالیت کند و یا سرمایۀ مادی خاصی هم نیاز دارد؟
طبیعتاً هر فعالیت تجاری مستلزم پیش نیازهایی در ابعاد گوناگون است. بهره گیری از علم روز و فناوری های نوین منجر به تولید محصولاتی رقابتی و بروز می شود ولی طبیعتاً یک فرایند تجاری موفق، نیازمند تبلیغات و بازاریابی نیز است. البته علاوه بر تامین سرمایه در حوزه تحقیق و توسعه، در زمینه تبلیغات و بازاریابی و تامین اجناس نیز باید اعتبار مورد نیاز در نظر گرفته شود که متاسفانه دید کلی نسبت به این موضوع وجود ندارد. البته خوشبختانه این موضوع نسبت به سال های گذشته بهبود پیدا کرده است برای مثال در اوایل فعالیت امکان توجیه مسئولان در مورد هزینه بر بودن تولید و فروش محصولات مبتنی بر فناوری اطلاعات کاری دشوار بود اما این مسئله در حال حاضر در وضعیت بهتری به سر می برد.
– از عملکرد شرکت در سال گذشته بگویید و اینکه در سال جدید تاکنون با چند درصد پیشرفت روبرو بوده اید؟
بازار صنعت مخابرات IP بشدت به اعتبارات عمرانی در حوزه دولتی و رونق اقتصادی در بخش خصوصی وابسته است، خوشبختانه در سال گذشته علی رغم فشارهای اقتصادی فضا به سمت رونق اقتصادی پیش رفت، البته این موضوع کمک مسئولان بخصوص در زمینه حمایت از تولیدات داخلی بخصوص با تخصیص محدودیت های وارداتی را می طلبد. چرا که به دلیل رقابتی بودن تولیدات گروه مهندسی سپهر در زمینه تجهیزات مخابراتی ( با محصولات شرکت هایی نظیر سیسکو، پاناسونیک، سامسونگ و …) متاسفانه به علت کم لطفی بخش دولتی با مسائلی روبرو هستیم.
-در استان یزد تا چه اندازه مباحث دانش بنیانی شناخته شده است و به آن بها داده می شود؟
به اعتقاد من تحقیق، توسعه و فعالیت در زمینه تولید محصولات دانش بنیان در استان رشد خوبی داشته است، اما متاسفانه این رشد بصورت برنامه ریزی شده و هدفمند و در واقع مبتنی بر نیاز بومی استان نبوده است برای مثال در بخش آب و مدیریت منابع آن می توانستیم بسیار مطلوب تر عمل کنیم و یا در حوزه صنعت کاشی و سرامیک علی رغم زحمات و تولیدات فوق العاده ای که صورت گرفته تولید محصولات کاملاً بومی و ویژه استان و اصلاح خطوط تولید نیازمند فعالیت بیشتری است.
– آیا راهکاری برای شناخت بیشتر شرکت های دانش بنیان به عموم مردم استان دارید؟
فعالیت های روابط عمومی پارک بعنوان رسانه و پل ارتباطی بین شرکت ها و عموم مردم در معرفی شرکت های دانش بنیان و محصولات آنها به شهروندان و بازار هدف بسیار موثر است. البته ناگفته نماند این اقدامات نقش حمایتی پارک را نیز برجسته تر می کند.
– در حال حاضر چند ایده از این شرکت مورد قبول واقع شده است؟
ایده محوری اولیه گروه مهندسی سپهر، تلباکس بود، ولی در حاضر پروژه های مختلفی در فازهای پایلوت، پیاده سازی نهایی و توسعه بازار در شرکت های سپهر تلکام و سپهر پرداز در حال پیشبرد است.
-مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر بر سر راه شرکت قرار دارد چیست؟
فکر می کنم مشکلات حمایتی در زمینه تولیدات داخلی، عدم پایداری وضعیت اقتصادی بعنوان مشکلات کلان و در پاره ای موارد مشکلات فرایندی تایید شرکت های دانش بنیان باعث ایجاد خلل در گسترش فعالیت های یک مجموعه دانش بنیان می شود.
  • ۲۹ مرداد, ۱۳۹۴