شرکت پیشتازان توسعه ماهان در سال 1388 فعالیت های خود را آغاز نمود و با رویکردی جدید گام در راه ترویج مطالعات پژوهشی در حوزه مشاوره مدیریت نهاد. به گفتگو با الهه افسریه، مدیرعامل شرکت نشستیم که حاصل آن را با هم می خوانیم:
هدف شما از تاسیس شرکت چه بوده است؟
با توجه به تغییرات سریع جهان پیرامون ناشی از تغییرات اجتماعی و تکنولوژی از یک سو و گسترش روز افزون حوزه های مختلف مدیریت در سطح خرد و کلان از سوی دیگر و همچنین احساس نیاز مدیران بخش دولتی و خصوصی به مشاوره های مدیریتی جهت برنامه ریزی در ابعاد مختلف سازمان و منطقه ای؛ اهمیت پروژه ها در این حوزه جهت ترسیم نقشه راه، برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی های عملیاتی در حوزه سازمانی و منطقه ای، منابع انسانی، بازار و سایر مباحث نوین مطرح در مدیریت، جهت توسعه بخش های خصوصی و دولتی و به ویژه توسعه منطقه ای بیش از پیش نمایان شده است.
در واقع ما در ماهان “وجود سرمایه انسانی پویا، متخصص و متعهد به اخلاق پژوهشی و فناوری، پیشگام در حوزه پژوهش های مدیریت توسعه، مطالعات آماری و برنامه ریزی اجتماعی در سطح کشور و دارای جایگاه برتر در ارائه خدمات با کیفیت پژوهشی و مشاوره، با هدف حفظ ارزش برتر برای مشتریان” را ارزش سازمانی خود قرار داده ایم و با شعار سازمانی “تحول استراتژیک، تجربه ای متفاوت” در تلاش برای نهادینه کردن تفکر استراتژیک در برنامه ریزی های کلان سازمانی و منطقه ای هستیم و در این راه با اتکا به سلامت کاری ثابت قدم خواهیم بود.
محصولات و خدمات شرکت شما چیست؟
تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی در سطح منطقه ای و سازمانی، تدوین برنامه استراتژیک منابع انسانی، تدوین برنامه استراتژیک در حوزه بازار، طراحی ساختار سازمانی، شرح شغل و ارزیابی عملکرد کارکنان، اجرای پروژه های تحقیقات و مطالعات بازار، شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی بر اساس معیار فروش پایدار، طراحی و پیاده سازی نظام جامع آماری، احصاء و طراحی فرآیندهای سازمانی، تسهیلگری پروژه های توسعه ای، رضایت سنجی و افکارسنجی مشتریان و اجرای پروژه های حوزه اجتماعی در سطح منطقه ای و سازمانی از جمله محصولات و خدمات شرکت پیشتازان توسعه ماهان است.

دستاوردهای شرکت از زمان تاسیس تابحال چه بوده است؟
از نظر مجموعه ما مهمترین فاکتور موفقیت شرکت، گستردگی بازار است، به همین منظور، توسعه بازار در کنار توسعه خدمات از عالی ترین اهداف شرکت بوده و خواهد بود. اتکا به بازارهای محدود و مقطعی که بر اساس شرایط پیش می آید هرچند برای کوتاه مدت مسکن خواهد بود ولی قطعاً در آینده تضمین کننده موفقیت نخواهد بود. به همین منظور شرکت ماهان، توسعه بازار و توسعه خدمات خود را در کنار رضایت حداکثری مشتریان خود اصلی ترین عامل در موفقیت های آتی خود می داند و خوشبختانه تاکنون توانسته بخش اعظمی از این موضوع را تحقق ببخشد که مهمترین دستاورد شرکت محسوب می شود.
چه چیزی شرکت شما و خدماتش را متمایز می کند؟
نیروی انسانی متخصص، استفاده از ظرفیت اساتید و دانشگاهیان به عنوان مشاور در اجرای پروژه ها، اهمیت دادن به مسائل روز و بروز رسانی دانش نسبت به بازارهای جدید. استقبال و پذیرش ایده های نو و کاربردی از بیرون از مجموعه همکاران شرکت از ویژگی های منحصر به فرد شرکت است.

مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه با شرکت شما آشنا می شوند؟
مشتریان شرکت، سازمان های دولتی و خصوصی است که اغلب آشنایی از طریق اطلاع از سوابق قبلی شرکت، زمینه همکاری گذشته، تبلیغات توسط شرکت، معرفی افراد و سازمان ها به یکدیگر و همچنین پرزنت محصولات توسط شرکت انجام می شود.
مشکلات حوزه فعالیت شما چیست و شرکت شما تا چه اندازه می تواند در این موارد موانع را برطرف نماید؟
از جمله مشکلاتی که شرکت با آن ها روبروست می توان به عدم آشنایی کامل مدیران بخش دولتی و غیر دولتی با علوم مدیریت، آمار وکاربردهای آن، عدم برگزاری صحیح برخی مناقصات دولتی و وجود تبانی و تخلفات غیراخلاقی، تخصیص بودجه‌های کم به طرح های پژوهشی و عدم ثبات منابع انسانی اشاره کرد.
همکاری شرکت شما بیشتر با چه صنایعی است؟
سازمان های دولتی و سازمان های خصوصی اعم از بانک ها، کارخانجات تولیدی و شهرک های صنعتی
آینده و چشم انداز شرکت خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
تبدیل شدن به شرکت برتر استان و منطقه در حوزه مدیریت، مطالعات فرهنگی و برنامه ریزی اجتماعی
فعال در ارائه طرح ها و ایده های نوین پژوهشی در حوزه مدیریت، علوم اجتماعی و فرهنگی، پیشگام در حوزه پژوهش های نوین آماری در سطح کشور و پیشرو در حوزه پیاده سازی نظام جامع آماری در سطح استان و منطقه از جمله برنامه های آینده و اهداف بلندمدت شرکت است.
پارک علم و فناوری یزد، خدمات و فضای آن تا چه اندازه در فعالیت های شما کمک کننده است؟
حمایت معنوی پارک نقش بسزایی در موفقیت شرکت های پارک به ویژه مجموعه ماهان داشته و دارد. حمایت از شکل دهی هسته اولیه شرکت، کمک به هویت سازی و برندسازی آن، قرار گرفتن در کنار سایر رقبا که منجر به هم افزایی و دانش افزایی واشتراک گذاری بازار و در بلند مدت توسعه بازار شده است؛ از مواردی است که پارک علم و فناوری یزد با فراهم آوردن آن، بستر رشد شرکت ها را فراهم نموده است. قطعاً حمایت، همراهی و بازارسازی و گسترش فضای کسب و کار در حوزه فناوری های نرم از موارد موفقیت پارک علم و فناوری یزد بوده است که با گذشت قریب به ده سال از آغاز فعالیت این مجموعه در این حوزه در حال حاضر ثمره تلاش مسئولین حاضر و سابق این پارک را در استان یزد شاهد هستیم. حضور شرکت های موفق و صاحب سبک و نظر که توانایی رقابت در سطح کشور در حوزه فناوری های نرم را دارند و هم افزایی بین آن ها حتی آن ها را قادر به مشارکت در پروژه ملی و کلان خواهد کرد.