مدیرعامل راهکارهای هوشمند سانا؛

راهکارهای هوشمند سانا یکی از نمونه های موفق شرکت های فناور است که از سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرد. متن زیر حاصل گفتگو با حسن رضاییان، مدیرعامل این مجموعه است که در ادامه می خوانید:
– لطفا ابتدا مختصری از شرکت و شروع فعالیت آن بگویید.
شرکت راهکارهای هوشمند سانا 20 مهر 1391 در قالب سهامی خاص با ماموریت طراحی و تولید محصولات الکترونیکی شروع به فعالیت نمود و بصورت تخصصی در زمینه طراحی و تولید پیجر (فراخوان) به فعالیت خود ادامه داد و در حال حاضر حدود ۱۰ نفر به صورت تمام وقت و پاره وقت در شرکت سانا مشغول به کار هستند. این مجموعه همچنین با تکیه بر قابلیت ها و نیروهای فنی خود توانسته محصولات خوبی به بازار ارائه و توجه تعداد قابل قبولی از مشتریان را به خود جلب نماید. از جمله محصولاتی که تاکنون در این شرکت ساخته شده‌ است می توان به پیجر مشتری، پیجر مهماندار، پیجر پرستار، پیجر نگهبان اشاره کرد.
همچنین این شرکت توانست با تلاش فراوان در سال ۱۳۹۳ با گذراندن ارزیابی‌های دانش بنیان، با عنوان شرکت دانش بنیان راهکارهای هوشمند سانا معرفی و شناخته شود.
– هدف از تاسیس این شرکت چه بوده است؟
راهکارهای هوشمند سانا در ابتدا با هدف ساخت و توسعه سامانه‌های آسان کاربرد کار خود را آغاز کرد، اولین پروژه‌ این شرکت نیز پیجر مشتری بود. پس از مدتی مجموعه تصمیم گرفت، ساخت سامانه‌های هوشمند را پیگیری کند که خوشبختانه تاکنون در این زمینه موفق بوده است. البته هم اکنون پتانسیل برای تولید و طراحی سایر دستگاه‌های هوشمند نیز در شرکت وجود دارد که قرار است با برنامه ریزی و بازارسنجی، طراحی و تولید آنها نیز آغاز و پیگیری شود.
– سرمایه ی اولیه تان برای شروع به چه صورت بود؟
سرمایه اولیه این شرکت 50 میلیون ریال بوده است.
– مختصری از زمینه های فعالیت شرکت بگویید.
این شرکت در زمینه طراحی و تولید پیجرهای احضار پرستار و احضار کد احیاء در بیمارستان‌ها و همچنین طراحی و تولید پیجر‌های احضار منشی در سازمان‌ها و ارگان‌ها و طراحی و تولید پیجر‌های احضار گارسون در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها فعالیت دارد.
– این شرکت بر اساس چه اولویت هایی به عنوان شرکت دانش بنیان انتخاب شد؟
بر اساس صبحت‌های رد و بدل شده اینگونه برداشت می‌شود که داشتن دانش فنی در طراحی محصولات شرکت و جذب گستره‌ای از مشتریان، در انتخاب این شرکت به عنوان مجموعه دانش‌بنیان بی اثر نبوده است.
– این شرکت می تواند تنها با اکتفا به دانش فعالیت کند و یا سرمایۀ مادی خاصی هم نیاز دارد؟
همانطور که می‌دانید سرمایه به عنوان ماشین محرک در شرکت‌ها و سازمان‌ها عمل می کند و تا زمانی که این ماشین محرک وجود نداشته باشد روند و سرعت رشد مجموعه بسیار کند و لاک پشتی خواهد بود. این شرکت می‌تواند با دانش خود در راستای خودکفایی و ارائه محصولات ساخت داخل با تکنولوژی روز گام های موثری بردارد اما همانند دیگر کسب و کارها، ساخت، معرفی، تبلیغات، تولید انبوه، گسترش کار و نیروی انسانی، استفاده از نیروهای متخصص و زبده نیازمند سرمایه مادی خاص است. در صورت فراهم شدن این سرمایه می‌توان با سرعت بیشتری سازمان ها و ارگان‌ها را با محصولات این شرکت آشنا و از ورود کالاهای بی کیفیت چینی جلوگیری کرد.
نکته دیگر اینکه خدمات پس از فروش بسیار حائز اهمیت است که با توجه به حساسیت بیمارستان‌ها، این مهم از طریق شرکت‌های داخلی بهتر قابل تامین و تعمیم است.
این شرکت در حال حاضر محصولات بسیار مهمی را برای مراکز مختلف از جمله بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در بخش تحقیق و توسعه تعریف نموده است که با وجود ماشین محرک سرمایه می‌توان با سرعت بیشتری به این محصولات دست یافت، مراحل طراحی و تولید آن را سپری کرد و در اختیار مشتریان قرار داد.
– از عملکرد شرکت در سال گذشته بگویید و اینکه در سال جدید تاکنون با چند درصد پیشرفت روبرو بوده اید؟
شرکت راهکارهای هوشمند سانا با تلاش و همت نیروی انسانی خود توانسته نمودار رشدش را با سرعت قابل قبول و مطلوبی ترسیم نماید. هرچند این رشد هنوز برای بنیانگذارن این شرکت قابل قبول نیست اما نتیجه رضایت بخش است.
-در استان یزد تا چه اندازه مباحث دانش بنیانی شناخته شده است و به آن بها داده می شود؟
گمان می‌کنم مبحث دانش بنیانی در استان و کشور تا حدودی ناشناخته است و عموم مردم دیدی نسبت به فرایندها و اتفاقاتی که در یک شرکت دانش بنیان در حال رخ دادن است ندارند. کیفیت پایین برخی محصولات ساخت داخل و عدم پاسخگویی آنها و عدم رشد فناوری در بسیاری از زمینه‌ها سبب شده است بخش بسیاری از مردم اعتماد خود را به کیفیت تولید داخل از دست بدهند. بنابراین لازم است در سطح کلان نسبت به اطلاع رسانی در مورد نقش آنها در رشد و تعالی جامعه، صرف جویی های ارزی و خودکفایی در حوزه فناوری و ایجاد دانش و تربیت نیروی فن آفرین برای کشور برنامه ریزی شود.
– آیا راهکاری برای شناخت بیشتر شرکت های دانش بنیان به عموم مردم استان دارید؟
به عقیده من قطعا صدا و سیما و سایر رسانه‌ها نقش شایانی در این زمینه ایفا خواهند کرد.
– در حال حاضر چند ایده از این شرکت مورد قبول واقع شده است؟
در حال حاضر ایده محوری که از طرف پارک مورد قبول واقع شده، سیستم‌های فراخوان است. در این راستا شرکت چندین محصول مختلف از جمله سیستم‌های فراخوان در بیمارستان‌ها و رستوران‌ها، محیط‌های صنعتی و سازمان‌ها و ادارات را به بازار ارائه کرده که تمام این محصولات در ارزیابی های دانش بنیان منظور و مورد پذیرش قرار گرفته است.
-مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر بر سر راه شرکت قرار دارد چیست؟
به طورقطع مشکلات مالی همیشه در صدر فهرست مسائل شرکتهای دانش بنیان قرار دارد. در مرحله اول اینکه بخش بزرگی از فعالیت‌های شرکتهای دانش‌بنیان به تحقیق و توسعه اختصاص یافته است و با توجه به اینکه این فعالیتها ذاتا سرمایه بر هستند تامین منابع مالی برای این بخش بسیار مهم است.
در مرحله دوم با توجه به اینکه محصولات این شرکت صرفا نرم افزاری نیست. برای تولید نیاز به منابع مالی و سرمایه در گردش قابل توجه دارد و مبحث بعدی نیز توسعه بازار است که اکثر شرکت‌های مستقر در پارک با آن درگیرند.
– در پایان اگر درخواستی از مسولین پارک و استان دارید، بفرمایید؟
شفاف‌تر شدن حمایت‌های قانونی مانند معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای، وضعیت بیمه بیکاری و …، تصویب و پرداخت وام و کمکهای مالی، برگزاری سمینارهای مختلف در رابطه با افراد موفق در زمینه راه‌اندازی کسب و کار و دعوت از صاحبان برندهای معروف جهت ارائه تجربه و راه‌کار به شرکت‌های در حال رشد پارک علم و فن‌آوری، حمایت مالی و اجرایی شرکت‌های مستقر در پارک علم و فن‌آوری برای شرکت و ایجاد غرفه در نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه فعالیتشان، دعوت از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران برای برقراری شراکت و همکاری با شرکت‌های کوچک با پتانسیل بالای مستقر در پارک، جلسات هم‌اندیشی و تعامل دو طرفه بین مسئولین رده بالا و مدیران شرکت‌های مستقر در پارک، آشنایی و تعامل بیشتر مدیران پارک علم و فن‌آوری با شرکت‌های مستقر در پارک علم و فن‌آوری، حمایت از شرکت‌ها در قالب ایجاد ارتباط و تعامل با وزارت صنایع و شرکت‌های تولیدی پارک علم و فن‌آوری (محدود کردن مبادی واردات با توجه به تولید شرکت‌های تولیدی داخل پارک)، ارتباط و تعامل و حمایت مالی پارک در ارتباط با اساتید دانشگاه‌ها برای آموزش و ارتقاء سطح علمی مدیران شرکت‌ها (ایجاد راهکاری جهت شرکت مدیران شرکت‌ها در مباحث و آموزش‌های مدیریتی دانشگاه‌ها)، تعامل مسئولین و مدیران پارک با بانک‌ها، جهت جذب سرمایه‌های سرگردان و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پر پتانسیل پارک علم و فن‌آوری و دعوت از مشاورین باتجربه برای شرکت‌ها با حمایت مالی پارک در زمینه‌های مختلف مانند (فروش، مدیریت منابع انسانی، راه‌اندازی و گسترش کسب و کار، کمپین‌های تبلیغاتی، جذب و استخدام نیروی انسانی، مباحث حقوقی شرکت‌ها) از جمله درخواست های اکثر شرکت های مستقر در این پارک است.
  • ۱۲ شهریور, ۱۳۹۴