شرکت مطالعات و طراحی مرمت و معماری شارستان کهن یزد در زمینه طراحی، مرمت و مقاوم سازی بناهای تاریخی فعالیت دارد. با ابوالفضل فلاح، مدیر عامل این شرکت گفتگویی داشتیم که آن را با هم می خوانیم:

لطفا مختصری از فعالیت های شرکت شارستان کهن یزد رو بفرمایید؟
شرکت شارستان کهن یزد در سال 1393 با همت و تلاش جمعی از اساتید دانشکده هنر و معماری در سازمان ثبت شرکت های استان یزد ثبت شده و در مهر همان سال در مرکز رشد علوم انسانی و هنرِ پارک علم و فناوری یزد فعالیت خود را آغاز کرد.

هدف شما از تاسیس شرکت چه بود؟
شرکت شارستان در نظر دارد با هدف جلوگیری از آسیب به ابنیه تاریخی و کاربری دادن مناسب به این اماکن با توجه به اصالت و فرهنگ منطقه و با حمایت پارک علم و فناوری یزد، مرکزی به عنوان احیا و مرمت بافت تاریخی در مرکز اقبال بوجود آورد. ویژگی مهم این مرکز تلفیق تجربه ها و مباحث علمی جدید در این حوزه می باشد. ما در نظر داریم در برنامه های توسعه ای شرکت، با جذب نیروهای جوان، متخصص و کارآمد، دپارتمان های شرکت در حوزه ی مختلف مرمت و معماری را گسترش داده، همچنین با تهیه فرصت های مناسب کسب و کار و سرمایه گذاری در بافت‌های تاریخی، به مدلی برای کسب و کار برسیم.

محصولات و خدمات شرکت مطالعات و طراحی مرمت و معماری شارستان کهن یزد چیست؟
خدمات شرکت در چهار قالب طراحی، مطالعات مدیریتی، اجرا در زمینه معماری و مرمت بناها و بافت تاریخی و همچنین طراحی مدلی نوین در راستای مدیریت اماکن فرهنگی، تاریخی و گردشگری، با نام سامانه ساشار، می‌باشد. بدیهی است با توجه به گذشت چهار سال از فعالیت شرکت، تشکیل دپارتمان های معماری، مرمت، گردشگری و اجرای معماری و مرمت، یکی از دستاوردهای اولیه شرکت می باشد.

چه چیزی شرکت شما و خدماتش را متمایز می کند؟
مزیت و برتری شرکت شارستان در این حوزه، داشتن تیم همدل، متخصص و استفاده از دانشجویان و اساتید برتر با هدف نزدیک نمودن دانشگاه و صنعت می باشد که در پروژه‌های مرمتِ بافت های تاریخی در تلفیق سنت و مدرنیته، تلاش می کنند سلیقه تمام مشتریان را در نظر داشته باشند.
مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه با شرکت شما آشنا می شوند؟
مشتریان و مخاطبان اصلی شرکت با توجه به مدل کسب و کار شرکت، بر اساس اولویت، بخش خصوصی و پس از آن مراکز و تاسیسات گردشگری و میراث فرهنگی می باشد و در نهایت سازمان ها و ارگان های دولتی از جمله میراث فرهنگی، شهرداری، بنیاد مسکن، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دیگر ارگان‌هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در این حوزه فعالیت دارند.

مشکلات حوزه ی فعالیت شما چیست و شرکت شما تا چه اندازه می‌تواند در این موارد موانع را برطرف نماید؟
با توجه به عدم شناخت دقیق مخاطبان، شناخت شناسی، فعالیت در حوزه خدمات مهندسی و مخصوصا حوزه میراث فرهنگی و تاریخی و ارائه خدمات در این حوزه دشوار است و همچنین پرداختن به این موضوع نیاز به فرهنگ سازی گسترده تری دارد. با توجه به نیاز فرهنگ سازی در بحث مرمت، شرکت در تعاملات فرهنگی و دانشگاهی با بخش خصوصی به انجام اقدامات گسترده تری امیدوار است.

همکاری شرکت شما بیشتر با چه صنایعی است؟
شرکت شارستان با فعالانِ حوزه‌ی معماری، مرمت، گردشگری و صنایع دستی ارتباط تنگاتنگی دارد

آینده و چشم انداز شرکت خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به ثبت شرکت و موضوع ایده محوری آن، بر آنیم با توجه به تایید نهایی موضوع و ارتباط مراجع ذیربط از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور، دفتر کل ثبت آثار ملی، این ایده و در نهایت محصول را به انحصار شرکت در بیاوریم و با توجه به مدارک ثبتی در مرکز ثبت شرکت ها در استان، اقدام به انحصار نمودن لوگو، محصول و در نهایت روش اجرای آن کرده ایم. در ضمن با توجه به بستر طرح که در حال حاضر بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نمونه موردی می باشد، اجرای این ایده، به عنوان نمونه کار شرکت، می تواند در دیگر استان های دارای بافت تاریخی و حتی کشورهای همجوار، مورد بررسی و اجرا قرار بگیرد.

پارک علم و فناوری یزد، خدمات و فضای آن تا چه اندازه به شما کمک کرده است؟
استفاده‌ی حداقلی از تسهیلات و سرمایه های مالی، از بهترین خدمات پارک علم و فناوری یزد به شرکت بوده است.

  • ۱۰ شهریور, ۱۳۹۷