گروه پیشرانه ‌رویان ما (شسرپ)

رزومه

معرفی

“گرو ما” با راه اندازی اتاق فکر و کارگاه اجتماعی شسِرپُ در حدود یک سال است که توجه خود را معطوف به مبحث کارآفرینی اجتماعی کرده است.

دنیای ما در قرن بیست و یکم سرشار از مشکلات متنوع و عظیم است. نابرابری اجتماعی، اقتصادی، جنسیتی و غیره در همه جای جهان وجود دارد و در بسیاری از نقاط زمین نه تنها رو به کاهش نیست، بلکه رو به افزایش هم دارد. بحران جهانی آب، گرم شدن زمین، در دسترس نبودن امکانات بهداشت و سلامت برای همه مردم، گرسنگی و سوءتغذیه، فقر، ایدز، اعتیاد، حاشیه نشینی، بیابان زایی، از میان رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری، آلودگی هوا و آب و خاک، و امثالهم؛ آن قدر این بحران‌ها بزرگ و همه گیر هستند که حتی صرفا با نام بردن عناوین و تیتر این بحران‌ها سرمان گیج می‌رود.
دولت‌ها قادر نیستند این مشکلات را به تنهایی حل کنند، و ای بسا که بسیاری از این مشکلات ریشه در تصمیمات اشتباه دولت‌ها در گذشته دارد. از سوی دیگر، خیریه‌ها هم قادر به حل بسیاری از این مشکلات نیستند. به همین دلیل گروهی با استفاده از روش‌های مختلف ارزش آفرینی به سراغ حل این مسائل رفتند و به این ترتیب کارآفرینی اجتماعی خلق شد.

شسِرپُ یک نگرش است! یک عامل مداخله‌گر برای ایجاد تغییر.

خدمات و محصولات

تاکنون هیچ توافقی در مورد تعریف کارآفرینی اجتماعی وجود نداشته است، چراکه بسیاری از زمینه‌های مختلف، رشته‌ها و انواع سازمان‌ها، مرتبط با کارآفرینی اجتماعی هستند، از تجارت‌های انتفاعی گرفته تا مدل‌های ترکیبی شامل همکاری خیریه با فعالیت‌های تجاری، سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌های بخش داوطلبانه و سازمان‌های غیردولتی و….خیرخواهان، فعالان اجتماعی، متخصصان محیط‌زیست و دیگر متخصصان حوزه اجتماعی اغلب به‌عنوان کارآفرینان اجتماعی یاد می‌شوند. کارآفرینان اجتماعی می‌توانند شامل گستره‌ای از انواع مشاغل و زمینه‌های حرفه‌ای، از کار اجتماعی و توسعه اجتماعی تا کارآفرینی و علوم محیطی ‌باشند. به همین دلیل تعیین اینکه چه کسی کارآفرین اجتماعی است دشوار است. دیوید بورنشتاین، به دلیل استراتژی‌های خلاقانه و غیر سنتی که بسیاری از کارآفرینان اجتماعی از آن استفاده می‌کنند، به‌جای استفاده از واژه کارآفرینی اجتماعی، از واژه " نوآور اجتماعی" استفاده کرده است. برای تعریف واضح‌تر ازآنچه کارآفرینی اجتماعی را شامل می‌شود، لازم است کارکرد کارآفرینی اجتماعی را جدا از سایر بخش‌های داوطلبانه و فعالیت‌های خیریه گرا و تعیین مرزهایی که کارآفرینان اجتماعی در آن فعالیت می‌کنند، تعیین کرد. کارآفرینی اجتماعی در جامعه مدرن، یک شکل نوع‌دوستانه از کارآفرینی را ارائه می‌دهد که بر فوایدی که جامعه می‌تواند به آن دست یابد، تمرکز دارد. به بیان ساده، کارآفرینی زمانی به یک تلاش اجتماعی تبدیل می‌شود که سرمایه اجتماعی را به شیوه‌ای که جامعه تحت تأثیر قرار گیرد، تغییر دهد زیرا موفقیت کارآفرینی اجتماعی بستگی به بسیاری از عوامل مرتبط با تأثیر اجتماعی دارد که در اولویت‌بندی شرکت‌های تجاری و سنتی قرار ندارد. کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که راه‌حل‌های نوآورانه‌ای ابداع کرده و منابع موجود را بسیج می‌کنند تا بر جامعه خود تاثیر بگذارند.برخلاف کسب‌وکارهای شرکت‌های سنتی، فعالیت‌های اقتصادی کارآفرینی اجتماعی بر به حداکثر رساندن رضایت اجتماعی متمرکز است تا به حداکثر رساندن سود خود.برخلاف کسب‌وکارهای شرکت‌های سنتی، فعالیت‌های اقتصادی کارآفرینی اجتماعی بر به حداکثر رساندن رضایت اجتماعی متمرکز است تا به حداکثر رساندن سود خود.
به طور خودمانی، کارآفرینی اجتماعی یعنی تولید و ارائه کالا یا خدماتی که جامعه به آن نیاز دارد و افراد آن جامعه حاضر هستند برای دریافت آن محصول هزینه(چه مادی و چه معنوی) کنند.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها به سایت ما مراجعه کنید.

اعضا

کیان توکلی دینانی

کیان توکلی دینانی

مدیر عامل